Sigrid får kritikk fra LO-forbund for musikerhonorarer: – Trist

5 months ago 34


Kortversjonen

  • Popstjernen Sigrid får kritikk av LO-forbundet Creo for ikke å betale sine turnémusikere tilstrekkelig.
  • Creos forbundsleder mener musikerne burde få bedre betalt, både for konserter og reisedager.
  • Styreleder i Sigrids selskap forsvarer utbetalingene og viser til at de ligger over Creos anbefalte minstesats for konserter.
  • Diskusjonen om musikernes lønn er et betent tema i musikkindustrien, med mye hemmelighold.

– Vi synes det er trist at profesjonelle musikere på turné ikke får profesjonelt betalt. Særlig gitt forhistorien det er snakk om her, sier Hans Ole Rian, leder i LO-forbundet Creo – tidligere Musikernes Fellesorganisasjon.

Han mener blant annet at Sigrids millionsuksess burde vært mer synlig i musikernes utbetalinger.

Hva musikerne skal få betalt, er imidlertid Creo og Sigrids apparat uenige om.

«Sosial dumping»

Sigrid Solbakk Raabe (27) er en av Norges største internasjonale popstjerner.

Høsten 2019 fikk hun flengende kritikk for å honorere sine turnémusikere for lavt, og for uryddige kontraktsforhold.

Kritikken ble målbåret av hennes keyboardist og bandleder, som takket for seg etter fire år i Sigrids band.

Han omtalte arbeidsforholdene som «en form for sosial dumping» til Klassekampen.

STORE JOBBER: Sigrid opptrådte for 80.000 tilskuere ved en festival på Wembley stadion i London sommeren 2019. Det ble siste konsert med daværende bandleder. Foto: Doug Peters / Pa Photos / NTB

Styreleder i Sigrids selskap Sala Music – artistens far, Håkon Raabe – uttrykte den gang selvkritikk.

Han erkjente at det var behov for profesjonalisering av musikernes lønns- og kontraktsforhold.

Siden da har selskapet omsatt for ca. 90 millioner kroner og hatt drøye 25 millioner i overskudd. Da er ikke fjorårets tall regnet med, siden de ikke er offentliggjort ennå.

De fire musikerne som spiller med Sigrid live nå – hvorav to fra perioden hun ble kritisert for fortsatt er med – har imidlertid betingelser Creo reagerer på.

– Tabu

VG har forsøkt å få Sigrids musikere i tale. Én av dem svarer at de gjerne skulle sett medias fokus på hvordan flere norske musikere har det.

Artisters avtaler med musikere – og andre aspekter rundt artistenes økonomi – er imidlertid jevnt over godt bevarte hemmeligheter i Norge.

Ved innsynsbegjæringer til Kulturdirektoratet og andre organer, i saker hvor artister har fått offentlig pengestøtte, blir slike opplysninger i hovedsak sladdet.

– Dette er privatrettslige avtaler og deles ikke i media, sier Håkon Raabe, om kontraktene Sigrids musikere har med Sala Music.

Hans Ole Rian i Creo mener det er svært vanskelig å si noe generelt om nivåene på honorarer for norske musikere.

– Dessverre er også dette et tema som er temmelig tabu å snakke om, sier han.

Forbundsleder i Creo<-Forbundsleder i Creo

Hans Ole Rian

Sigrids musikere har riktignok fått sine konserthonorarer hevet.

I 2019 fikk de ned mot 3000 kroner hver per konsert i utlandet, godt under Creos anbefalte minstesats som da lå på 4545 kroner.

Nylig søkte Sigrids management, Made, om tilskudd fra Kulturdirektoratet til en Latin-Amerika-turné som startet i Mexico 18. mai.

Ifølge søknaden får de fire musikerne hennes nå 6000 kroner per konsert. Dette skal være deres faste avtale. Håkon Raabe bekrefter dette overfor VG.

– Det er over Creos anbefalte minstesats, som ble økt til 5500 kroner i april i år, påpeker han.

Det er imidlertid et annet aspekt som får Creos forbundsleder til å steile.

– Betenkelig

Sigrids turneer i utlandet har ikke alltid spillejobber hver dag.

Latin-Amerika-turneen nå i mai var en over halvannen uke lang tur, hvor det ble spilt konsert fem av dagene.

Og på dagene det ikke spilles konsert, får musikerne kun halvparten av konserthonoraret, altså 3000 kroner.

Creo mener at slike «reisedager» skal godtgjøres med minimum 75 prosent av konserthonoraret, altså 4500 kroner i dette tilfellet.

Dersom det er snakk om over ti timers reise på én dag, mener Creo at det skal betales fullt honorar.

PRISBELØNNET: Sigrid på Spellemannprisen 2022. Hun ble selv kåret til Årets Spellemann for 2019. Foto: Mattis Sandblad / VG

Håkon Raabe viser til at Creo på sin nettside ikke har en anbefalt minstesats for reise- og fridager på turné.

– Vi betaler likevel for dette med en sats på 3000 kroner per dag, sier han.

Creo mener imidlertid at en aktør som Sigrids selskap da bør se til eksisterende og sammenlignbare avtaler, som denne rammeavtalen mellom Creo og Kommunenes Sentralforbund.

– Du har jo ikke anledning til å skaffe deg en annen inntekt på de dagene, du er bundet opp til turnéen, sier forbundsleder Rian.

– Da blir det veldig betenkelig at honoraret for de dagene er så mye lavere enn det vi anbefaler som en absolutt minstesats for å ta oppdrag.

STJERNE: Sigrid kaster jevnlig glans på røde løpere, her på Elle-galla i november 2023 (t.v.) og Costume Awards i august 2023. Foto: Mattis Sandblad / VG

Isolert sett er 3000 kroner dårlig betalt for en dag man ikke kan bruke til annet inntektsbringende arbeid, mener Rian.

– Oppdragstakeren er likevel til oppdragsgivers disposisjon, og kan ikke ta andre oppdrag disse dagene.

Han viser til at man som næringsdrivende – slik Sigrids musikere er – ifølge Creo bør legge til minst 36,8 prosent på honoraret for å kompensere for ordinære goder vanlige lønnsmottagere får.

Rekordår økonomisk

På Creos nettside står det presisert at deres anbefalte minstesats for konserthonorar på 5500 ingenlunde er ment som en makssats.

«Det er fullt mulig, og i mange sammenhenger både ønskelig og riktig, med et høyere honorar enn den anbefalte minstesatsen», heter det der.

– Vi har jo regnet ut den minstesatsen etter det vi antar er en normal årslønn. Og for at du skal kunne ha som yrke å være profesjonell musiker, er det der nivået må ligge, sier Rian.

– Så er det også mange av våre medlemmer som synes at minstesatsene er altfor lave, og det er også noen som greier å få betydelig høyere dagshonorar.

2022 var et rekordår økonomisk for Sigrid. Selskapet Sala Music, som hun eier i sin helhet, omsatte da for 39 millioner og fikk et overskudd på 9,4 millioner.

– Sigrids selskap burde absolutt ha økonomiske muskler til å betale minst våre minstesatser, og gjerne mer til, sier Rian.

Sigrids millionbedrift

Omsetning og overskudd i selskapet Sala Music siden oppstarten i 2017.

  • 2022:

Omsetning: 39 millioner

Overskudd: 9,4 millioner

  • 2021:

Omsetning: 13,9 millioner

Overskudd: 5,5 millioner

  • 2020:

Omsetning: 7,4 millioner

Overskudd: 2,2 millioner

  • 2019:

Omsetning: 30,4 millioner

Overskudd: 8,1 millioner

  • 2018:

Omsetning: 16,2 millioner

Overskudd: 3,6 millioner

  • 2017:

Omsetning: 7,2 millioner

Overskudd: 999.000

  • Sigrid eier selskapet alene. Tall for 2023 foreligger ikke ennå.

Honorar for øving

Ifølge søknaden til Kulturdirektoratet var Sigrids musikere med henne på 66 konserter/opptredener i 2022.

12 av disse i Norge, resten utenlands, i flere etapper.

Det året hadde hennes fire musikere i snitt 672.000 i personlig skattbar inntekt – annet arbeid inkludert; en av dem jobber blant annet i Sigrids management.

SYV GYLNE ÅR: Sigrid i februar 2017, da hun slapp singelen «Don’t Kill My Vibe», som innledet en vedvarende suksesshistorie. Foto: Helge Mikalsen / VG

Fra Latin-Amerika-turneen vil Sigrids musikere få 53.500 kroner utbetalt, 500 i daglige diettpenger inkludert, ifølge Håkon Raabe.

– Preproduksjon/øving i forkant av turneen blir honorert i tillegg, skriver han, uten å utdype hvor mye dette er.

VG spør Creo-Rian om ikke dette egentlig er en ganske bra lønn for innleide musikere.

Han mener den er «grei», men viser til at dette også er arbeidere med høyere utdannelse og lang erfaring – i en jobb som har flere ulemper, som at man ikke kan gå hjem når man er ferdig for dagen.

– Dét er noe vanskeligere på turné i utlandet, påpeker Rian, og trekker frem andre fordeler ved vanlig fast jobb, som musikerne eventuelt må ordne selv:

– Pensjonsordninger, sykepengeordninger, yrkesskadeforsikringer, og ikke minst: trygghet.

Creo-sjefen sier han forstår at det vil være et økonomisk gap mellom en popstjerne som Sigrid – som skriver musikken, er frontfigur og har et stort økonomisk ansvar – og innleide turnémusikere.

– Men jeg synes det faste bandet hennes kunne både krevd og fått mer enn de får nå, gitt det store overskuddet i bedriften.

Håkon Raabe ønsker ikke å kommentere dette utsagnet.

Read Entire Article