Pusler sammen 1200 år gamle stoffbiter fra Osebergskipet

1 month ago 13


De to kvinnene som var gravlagt i Osebergskipet hadde fått med seg en overdådighet av tekstiler i graven.

Men de 1200 år gamle unike teppene er herjet med av gravplyndrere og presset sammen under tonnevis med jord.

Tilbake står vel 80 skjøre fragmenter som antyder rike og mangfoldige historier vi ikke fullt har klart å tyde.

Kunstig intelligens gir nå nytt håp om at vi kan få tydeligere svar på hva de små bitene egentlig viser.

«Show-off» med magiske hester

Marianne Vedeler peker på et av de bedre bevarte delene, et skjørt, smalt stykke delikat tøy.

På denne tøybiten kan skjelnes flere personer og hester og vogner.

VIDEO: KNUT RØSRUD/NRK

– Her ser vi en dame i denne prosesjonen. Hun har en rød kappe, en hvit flette og et eller annet rart hvitt på hodet. Nedenfor henne ser vi bakparten på en hest og en ganske fin vogn, beskriver professoren.

Og hestene akkurat her er kjempesvære og overdimensjonerte.

– Det kan ha mange grunner, men hesten er et viktig og magisk dyr i vikingtiden.

Marianne Vedeler

– Som forsker kan man ikke annet enn å bli veldig fascinert, og beundre det fantastiske håndverket, sier Marianne Vedeler, som også har gitt ut en bok om Osebergskipet og de gåtefulle billedvevene.

Foto: Knut Røsrud / NRK

Trolig ble teppene hengt opp for å pynte opp til høytidelige anledninger, som en slags «show-off», forklarer Vedeler.

– Men også for å fortelle samfunnets store historier. Det er derfor vi synes det er viktig å komme bunns i: Hva slags historier er dette egentlig?

De skjøre tekstilfragmentene fra Osebergskipet har trollbundet henne i mange år. Og så historiene da, de som skjuler seg bak de ulike delene.

– Det er en kjempetrigger, selvsagt!

Hokus, pokus, kunstig intelligens?

Men ikke bare er stoffbitene skjøre. Tidens tann har smuldret opp store deler som mangler mellom de etterlatte bitene.

Det er her kunstig intelligens (KI) kommer inn.

– I utgangspunktet hadde vi sett for oss at vi skulle få et program som nesten gjorde dette av seg selv, sier Vedeler om drømmen om at KI skulle kunne avsløre det fullstendige bildet.

Stoffbiter fra tekstiler fra Osebergskipet

Forskerne pusler nå sammen stoffbiter fra tekstiler funnet i Osebergskipet i 1904.

Foto: George Alexis Pantos, Kulturhistorisk museum

– Det lar seg ikke gjøre. Og det skjønner vi også.

Men KI kan brukes til å fortelle hvilke fragmenter som hører sammen, ifølge forsker Davit Gigilashvili.

Davit Gigilashvili

Gigilashvili sammenlikner teknologien med gammeldagse puslespillbrikker. Først prøver forskerne å sette bitene sammen for å rekonstruere hvordan den opprinnelige historien så ut. For å få til det, må de sortere hvilke «brikker» som hører til hvilket bilde.

Foto: Knut Røsrud / NRK

Ved NTNU Gjøvik har forskere utviklet en programvare der arkeologene kan laste inn fotografier av fragmentene, og pusle dem sammen på et virtuelt lerret. Litt som et digitalt puslespill.

– Arkeologene tror det er minst tre ulike objekter, men vi vet ikke helt hvilket fragment som tilhører hva. Jeg håper vi vil ha minst ti fragmenter der vi kan være helt sikre på er del av samme scene og samme objekt.

Når bitene er digitale, trenger ikke forskerne å være redde for å granske eller bevege rundt på dem for å se om de får ting til å passe på det digitale lerretet.

VIDEO: KNUT RØSRUD/NRK

Drømmen om rekonstruksjon

Tidligere har kunstnere forsøkt seg på det Gigilashvili kaller for fiktive rekonstruksjoner, der de manglende delene er blitt malt inn basert på hva man tror mangler.

Rekonstruert billedvev fra Osebergskipet

Dyr, mennesker, vogner og hus preger billedvev laget av vikingene. Dette er en rekonstruksjon der fargene er fiktive.

Foto: Tegning: Stig Saxegaard

– Vil vi noen gang bli i stand til å få det hele bildet av hva teppene faktisk viser?

– Mestparten av informasjonen er mistet for alltid, dessverre.

Gigilashvili sier målet til forskerne er å få så mye informasjon som mulig fra fragmentene de har.

– Så vi får rekonstruksjonen så nært opp til virkeligheten som mulig.

Illustrasjon av Osebergskipet på plass i det nye museet på Bygdøy. Skipet står heilt i senter i ein stor hall, opplyst og omgitt av folk.

Osebergskipet er i dag utstilt i Vikingskiphuset på Bygdøy i Oslo.

Illustrasjon: AART Architects

Ny måte å formidle på

I 2027 skal etter planen dørene til det nye Vikingtidsmuseet åpnes.

Tekstilene fra Osebergskipet er en selvsagt del av museet.

Men de eksisterende bitene gir en ikke umiddelbart forståelse av hva en ser på, sånn ved første blikk.

– Derfor trenger vi også kjempegode fotografier og kjempegode tekniske virkemidler for å gi publikum en bedre opplevelse, så de skal skjønne mer av hva de ser. Det håper vi at vi i dette prosjektet kan hjelpe til med, sier Marianne Vedeler.

Publisert 02.10.2024, kl. 12.52

Read Entire Article