Var skuffet over publikumstallet for det kostbare bandet, men sier at han tar det på egen kappe.
fredag 2. august kl. 13:00Kortversjonen
- Festivalsjef Trond Rogne uttrykte skuffelse over publikumsoppmøtet på Kaizers Orchestra-konserten på Beitostølen.
- Rogne innrømmer at forventningene var skrudd for høyt og tar ansvaret for skuffelsen.
- Kaizers Orchestra hadde et stort følge, noe som krevde mye ressurser fra den lille festivalen Trollrock.
- Honorarkostnadene for artister har økt kraftig de siste årene, og spiser opp store deler av billettinntektene.
- Rogne mener at Kaizers på plakaten gir festivalen et omdømmeløft til tross for økonomiske utfordringer.
De nylig gjenforente mangemillionærene i Kaizers Orchestra var hovednavn ved festivalen på Beitostølen sist lørdag, med et følge på nesten 30 personer.
I etterkant uttrykte festivalsjef Trond Rogne en viss skuffelse, overfor Oppland Arbeiderblad.
Han hadde håpet på minst tusen flere betalende tilskuere.
Ifølge Rogne tok bandet mye av årets ressurser og hyrepenger for Trollrock, og oppsummerte det hele som «mye jobb for samme resultat».
Dette fikk Kaizers’ bookingagent til å reagere.
Løs kanon
Nå gjør Rogne det klart overfor VG hvor han mener ansvaret for nedturen ligger.
– Grunnen til min nøkternhet er at forventningene var skrudd i taket. De ble ikke innfridd. Det er min feil – opplagt, og jeg skylder ikke på noen andre.
Han erkjenner at han muligens var «litt løs kanon» i lokalavisen.
– Men jeg synes man skal være ærlig om forventninger og resultat. Ser ingen grunn til å dra opp tall. Konserten var super. Det var en helt spesiell stemning og et svært lyttende publikum. Vi var helt oppimot publikumsrekord, men jeg hadde drømt om flere tilskuere. Det er den ærlige saken.
Festivalsjefen står fast ved at det medførte mye arbeid å ha jærbubandet på besøk.
– Det var et stort følge, og vi er en liten festival med mindre ressurser enn de andre på Kaizers’ turnéliste i sommer. Dog er vi en serviceinnstilt festival og gjør så godt vi kan.
Rogne ønsker å presisere at den ekstra jobbmengden som oppstod tar han på egen kappe.
– Jeg visste dette på forhånd, men jeg valgte jo å ta denne jobben for å få til konserten.
Honorarer «kraftig opp»
Trollrock er én av ni festivaler Kaizers besøker i Norge i sommer.
Etter bandets 56 utsolgte comeback-konserter på klubber i storbyene i fjor høst, kunne de antagelig spilt ved langt flere.
Men begrenset tilgang på en artist eller et band er også et forhandlingskort mellom bookingagenter og arrangører når sommerens festivalprogrammer skal spikres.
Og da går prisen opp – uten at Rogne eller Kaizers’ apparat vil røpe hva den var.
– Jeg synes ressursene vi brukte og premien stod i stil, men drømmen min var at det skulle gått enda bedre økonomisk.
Han synes likevel at det å ha hatt Kaizers på plakaten gir festivalen et omdømmeløft.
– Trollrock var en del av et eksklusivt selskap, og det er vi stolte av.
En fersk rapport fra bransjeorganisasjonen Norske Kulturarrangører viser at honorarer spiste opp 85 prosent av konsertarrangørenes billettinntekter i 2022, mot 63 prosent i 2019.
– Honorarkostnader generelt har gått kraftig opp blant de største norske artistene, sier Rogne.
Han vil imidlertid ikke svartmale situasjonen i bransjen:
– Jeg har holdt på i 13 år med Trollrock og ca. ti år på studentscenen Meieriet i Sogndal, og føler det handler mer om forhandlinger og samtaler med management – de er jo interessert i at aktører overlever.