Kortversjonen
- Ramóns bandmedlemmer fikk 30 prosent lavere honorar enn LO-forbundet Creos anbefalte minstesats på turné.
- Artistens manager begrunnet underbetalingen med «langt og tett samarbeid» med musikerne.
- Creo-leder Hans Ole Rian finner dette «komplett» uforståelig og mener musikerne burde fått mer betalt.
- Keyboardist Aksel Krystad kritiserer honorarnivået og mener at musikernes misnøye ikke ble hørt.
- Ramóns bookingagent forsvarer lave honorarer grunnet høye etableringskostnader for artisten.
– Så, når musikerne har vært med en viss tid – etablert et godt samspill, rutiner på scenen og turneen, effektivisert prosjektet og høynet nivået på resultatet – skal de ha mindre betalt?
Det er leder Hans Ole Rian i LO-forbundet Creo, tidligere Musikernes Fellesorganisasjon, som spør.
Han er blitt forelagt betingelsene for musikerne som var med popkometen Ramón på en nær utsolgt turné høsten 2022, året artisten fikk et formidabelt gjennombrudd.
– Ellers i arbeidslivet er det vanlig å få mer betalt når yrkesutøvere opparbeider seg ansiennitet, erfaring og et høyere nivå, sier Rian.
– Komplett uforståelig
I en søknad fra Ramóns manager om tilskudd fra Kulturdirektoratet til den rundt 20 konserter lange turneen, het det:
«Bandet har noe lavere honorar enn vanlige creosatser. Grunnet lang og tett samarbeid fra før.» (sic)
Creos anbefalte minstesats for konserter, av mange ansett som bransjestandard i Norge, var på dette tidspunktet satt til 5015 kroner per musiker per konsert.
De fire som backet Ramón måtte nøye seg med 3500 hver.
Rian i Creo betegner begrunnelsen som «komplett uforståelig».
Musikerne var alle i starten av 20-årene da turneen fant sted. Det ble påpekt i søknaden at de var studenter på heltid.
– For oss har det ingenting å si om utøverne er studenter eller ikke. Gjør de en profesjonell jobb skal de ha profesjonelt betalt, ferdig snakka, sier Rian.
– Honoraret her var for lavt, også sett i forhold til artistens posisjon og resultater.
Kim Nordbæk i byrået Nordic Live er Ramóns bookingagent. Han følger ikke Rians resonnement.
– Det er fint med anbefalte minstesatser, men de er dessverre sjeldent bærekraftige i etableringsfasen av et artistprosjekt, sier han.
Nordbæk har erfaring fra flere sider av artistlivet, blant annet som bassist i det nylig gjenforente rockbandet Span. Og han har følgende melding til Creo:
– Personlig synes jeg det er trist at en organisasjon som skal kjempe for musikeres vilkår samtidig kritiserer artistene for å prøve skape arbeidsplasser til dem.
Sluttet i bandet
Ramón Torres Andresen (25) fra Ski i Akershus har de siste årene blitt en av Norges største popartister – med appell til rastløse TikTok-kids så vel som til «Hver gang vi møtes»-seerne.
Da han i februar 2022 slapp singelen «ok jeg lover», satte den rekord i antall Spotify-spillinger på én dag i Norge.
Da turneen hans rullet gjennom landet på tampen av året var merittlisten utvidet til:
- 44 millioner Spotify-avspillinger på ett år
- Fem topp 10-hits på VG-lista
- Debutalbum til topps på VG-lista
- Tre Spellemann-nominasjoner
- To P3 Gull-nominasjoner
- Egen merch-kolleksjon
I år som i fjor er Ramón et godt synlig innslag på sommerens norske musikkfestivaler.
I tillegg spiller han på gigantiske Roskilde i Danmark, og i et utsolgt Oslo Spektrum til høsten.
En som ikke blir med på dette er keyboardist Aksel Krystad (24).
Han spilte i Ramóns band fra sommeren 2021, og hoppet av sommeren 2023.
Nå ønsker han å belyse det han mener er en stor urettferdighet i bransjen, sier han til VG.
– Det er dessverre få som tør å ta opp dette med arbeidsgiver.
Forklaringen om lave utbetalinger til musikerne som følge av «langt og tett samarbeid» gir ikke helt mening, sier han.
– Da burde vi jo egentlig fått mer, eller? Min forståelse for at vi fikk så lite betalt var at de ikke hadde råd til å betale oss mer, forteller Krystad.
– Men likevel så vi at de brukte mye penger på lyd, lys, rekvisitter, scene og teknisk utstyr, for å bygge showet.
Og show ser det ut til at Ramón har bygget.
«Det er masse utstyr, for vi har PENGER», sier han muntert i en konsert-vlog postet på TikTok sist høst.
– Min erfaring har vært at de gjør alt for å utnytte oss på alle måter de kan. Det er en veldig stor del av bransjen, sier Krystad.
– Utgiftene deres speiler jo at alt rundt er «viktigere» enn de som står på scenen og utfører musikken.
Bookingagent Nordbæk sier seg ikke enig i den oppfatningen:
– Musikere utgjør ikke i seg selv en full konsertproduksjon dessverre, noe teknikk må man jo ha.
Ramóns turné-budsjett
Dette var utgiftspostene til Ramóns turné, slik de var listet i søknaden til Kulturdirektoratet.
Utgiftene kom på 1,4 millioner kroner til sammen:
- Leie av teknisk utstyr: 265.000
- Konserthonorar musikere: 252.000
- Honorar lyd og lys: 216.000
- Management: 207.400
- Reise/diett/overnatting: 158.000
- Booking: 155.550
- Scenedesign: 99.990
- Leie av lokale til preproduksjon/øving: 30.000
- Musikerhonorar for preproduksjon/øving: 16.000
Budsjettet ble levert 2. september 2022, og dekket 18 konserter.
For disse var det budsjettert med honorar/billettinntekter på 1,04 millioner kroner.
Turneen ble senere utvidet med ytterligere tre konserter.
Kulturdirektoratet avslo søknaden, hvor Ramóns manager ba om 362.940 kroner i tilskudd.
Siden det ikke ble tildelt tilskudd, foreligger ingen offentlig tilgjengelig rapport som viser hvordan turneen gikk økonomisk.
Ifølge keyboardisten var det samtaler internt i bandet om honorarnivået, og enighet om at jobbene var dårlig betalt.
Krystad sier at det ble gjort forsøk på å lufte honorarproblemstillingen med showets stjerne.
– Hvis vi tok opp det med Ramón, så ble han egentlig bare ... hva skal jeg si, han møtte oss med en sånn «ikke snakk til meg om det her»-holdning. Da kan du spille med noen andre hvis du er misfornøyd, liksom. Det var ikke akkurat diskutabelt.
– Leit å høre
VG har forsøkt å få Ramón i tale. Hans manager Maria Sanni skriver dette i en melding til VG:
– Vi har hatt god og åpen dialog rundt økonomi med Ramóns band de siste årene, og har inntrykk av at de er fornøyd. Det er leit å høre i ettertid dersom dette ikke stemmer.
Selv med betingelsene musikerne hadde, var det ifølge Aksel Krystad et ønske fra Ramóns apparat at de ikke befattet seg med annet arbeid.
Ramón-turneen foregikk primært i helgene. Krystad forteller at det likevel var krevende å kombinere dette med studier til hverdags, og hoppet av bachelorstudiet i musikk ved NLA knappe tre uker etter turnéstart.
– De var veldig sånn, «dere må bare fokusere på vårt prosjekt», ikke ha noen andre jobber utenom. Veldig sånn, bare være med Ramón. Det fikk jeg inntrykk av flere ganger.
VG har vært i kontakt med de øvrige tre musikerne som spilte sammen med Krystad på Ramón-turneen. De jobber fortsatt med Ramón.
To av dem sier at de ikke kjenner seg igjen i påstanden om at de ikke også kunne fokusere på andre prosjekter. Utover dette ønsker ingen av de tre å kommentere detaljer i denne saken.
– Gikk i minus
Ifølge Ramóns manager og bookingagent gikk artistens konsertprosjekt i minus i 2022.
– 2022 var Ramóns første live-år, og for en artist i etableringsfasen er det langt større kostnader enn inntekter – og Ramón gikk naturligvis i minus, sier manager Sanni.
Bookingagent Nordbæk sier at Ramóns konsertvirksomhet gikk med sekssifret tap ut av 2022.
Brorparten av konsertene på denne turneen var utsolgt, etter en turnédagbok postet av Ramón på TikTok å dømme.
Blant annet to utsolgte Sentrum Scene i Oslo, som har plass til 1750 tilskuere per konsert. Disse fant vel å merke sted tidlig i januar 2023.
Aksel Krystad sier han ikke kan si med sikkerhet hvordan Ramón-turneen gikk økonomisk, men:
– Jeg husker i hvert fall etter turneen at det ble mye snakk om å ha godt overskudd med penger, spesielt på sosiale medier, så jeg fikk inntrykk av at det gikk bra.
Han mener uansett at det ikke er arbeidere i hans posisjon som bør ta den økonomiske risikoen på turneer.
– For meg gir det ikke mening at musikere skal få lavere lønn fordi artist og apparat investerer i prosjektet vi jobber i. Vi bør ikke bli pålagt ansvar for økonomiske tap som kan oppstå.
Keyboardisten sier han føler på at han har føyd seg inn i en lang rekke av unge musikere som har tatt til takke med underbetaling i en spennende bransje man ønsker fotfeste i.
– Så kommer det en mulighet, ikke sant? Du kan tenke deg. Og jeg tror veldig mange som har lyst til å drive med musikk, de tar muligheten, selv om vilkårene er som de er.