Pål Enger (57) er død: – En sjarmerende røver

4 months ago 68


Bildet er fotografert i forbindelse med produksjonen av Da «skrik» forsvant, i 2022. Foto: Tomm W. Christiansen / VG

Kunsttyven minnes som en god samtalepartner, med mye humor.

søndag 30. juni kl. 13:11

Kortversjonen

  • Pål Enger (57) er død, 57 år gammel
  • Han var mest kjent for å stjele Munch-maleriet "Skrik" og omtales som «kunsttyven»
  • Enger minnes som en sjarmerende røver, med mye humor
  • Tidligere politimann Knut Aril Løberg forteller at Enger bidro til flere store politisaker
  • Engers advokat, Nils Christian Nordhus, minnes ham som et raust menneske som elsket barna sine

– Han var en sjarmerende røver.

Det sier Stig Andersen til VG. Han er regissør i krimdokumentaren «Da «Skrik» forsvant».

Søndag formiddag ble det kjent at Pål Enger er død, 57 år gammel. Han er mest kjent for å stå bak tyveriet av det verdenskjente Munch-maleriet fra Nasjonalgalleriet på åpningsdagen av Lillehammer-OL.

– Han var helt bevisst sin rolle som skurk, og lo til dels av den. Men han klarte ikke å la være, sier Andersen.

Siden 2020 jobbet regissøren med Enger i forbindelse med dokumentaren om den beryktede kunsttyven kom på VGTV i 2023. Her møter seerne Enger og andre sentrale skikkelser fra tiden etter tyveriet.

Se hele dokumentaren her:

Andersen forteller at de to delte interessen for Evdard Munch.

– Derfor var det veldig interessant å møte mannen bak og få innblikk i hans miljø.

Da arbeidet med dokumentaren var over, fortsatte de å holde kontakten:

– Han var en snill og hyggelig fyr. Jeg hadde stor glede av å være sammen med han. Vi kunne le og spøke, og han hadde alltid en humoristisk innfallsvinkel.

Stig Andersen <-Stig Andersen

Regissør

Regissøren minnes at de to ofte hadde gode samtaler:

– Han var relativt godt informert om det rundt seg, om politikk og om verden. Vi snakket både om politikk og dagliglivet.

Foto: Fra dokumentaren «Da «Skrik» forsvant», originaltittel «Art Crimes: Munch, Oslo, 1994».

Tidligere politimann og Vålrenga-spiller Knut Arild Løberg beskriver dødsfallet som trist og vemodig. Løberg kjente både Enger fra fotballbanen og kriminaliteten, som politimann.

– Han var en ålreit fyr å forholde seg til. Det var aldri noe kødd med han, og han snakket rett frem. Han forsto sin rolle som kriminell, og vår rolle i samfunnets funksjon, sier Løberg til VG.

– Hjalp til i større saker

Som politi var det også fordeler ved å holde kontakt med Enger:

– Det er unektelig at han hjalp til i større saker. I flere saker utgjorde han en forskjell.

Intervju med tidligere Vålerenga-spillerne Pål Enger (t.v.) og Knut Arild Løberg på Valle i 2017. Foto: Bjørn S. Delebekk / VG

– Men jeg håpet også at fotball kunne være en redning ut av kriminaliteten for han, sier Løberg.

Nyheten om «Skrik»-tyveriet gikk verden rundt. På gulvet på Nasjonalgalleriet lå det igjen et postkort med teksten «Takk for dårlig sikring».

Bildet ble senere funnet i et stuebord hos familien Enger.

I 1988, seks år før tyveriet av «Skrik», stjal Enger maleriet «Vampyr» fra Munch-museet.

Før tyveriene var Enger to sesonger i A-stallen til Vålerenga, i 1986 og 1987. Han fikk to innhopp i serien og et i UEFA-cupen.

I et lengre intervju med VG i 2017 åpnet han opp om reisen fra fotballtalent til kjendistyv.

– Heldig som fikk hjelpe Pål

Nils Christian Nordhus var Engers advokat den siste tiden. Han beskriver Enger som et raust menneske, som levde et «utfordrende og rikt liv.

– Jeg vet han var veldig glad i barna sine, og først og fremst tenker jeg på familien hans i dag. Jeg var bare heldig som fikk hjelpe Pål. Det fant jeg stor glede i.

Read Entire Article