Kortversjonen
- Kvinner er underrepresentert på mange av Norges største festivaler.
- Artister som Dagny og SKAAR påpeker den skjeve kjønnsbalansen på scenen.
- Festivalledere innrømmer utfordringer, men jobber for bedre kjønnsfordeling.
- Øyafestivalen skiller seg ut med 52% kvinnelige artister.
– Jeg synes jo personlig det florerer av fantastiske kvinnelige artister - så jeg stusser over at den ubalansen skal måtte være så stor. Jeg blir like overrasket hvert år.
Det sier artisten Dagny Norvoll Sandvik (33).
– Når man ser den statistikken over festivaler, så kjenner jeg at vi bare må fortsette å bane vei. Vi må inspirere og dele erfaringer. Vi må passe på at flere norske, kvinnelige musikere og artister, høres, fortsetter hun.
Det må gjelde i alle sjangre og ledd:
– På festivaler, på streamingplattformer, på radio og så videre, sier hun.
– Er tanken at «kvinnelige artister» ikke selger biletter?
Hilde Skaar (25), kjent under artistnavnet SKAAR, har turnert og spilt festivaler siden 2018.
– Jeg synes det er utrolig synd og merkelig at det fremdeles er en så skjev kjønnsbalanse på festivalscenen.
Hun har forståelse for at festivalene må booke de artistene de tror vil selge mest billetter for å overleve.
– Men da lurer jeg på, er tanken at «kvinnelige artister» ikke selger billetter? Det er sørgelig at det føles ut som om det ikke blir bedre, sier hun.
Ifølge musikkpodkaster Christine Dancke (40), burde det ikke være vanskelig å se flere kvinner på festival:
– Det er mer enn nok skikkelige gode artister, som ikke utelukkende er menn i Norge. Det er mange å velge imellom, sier hun.
På Stavernfestivalen i helgen er 9 av 29 artister kvinner, det utgjør en andel på 31 prosent. Under lørdagens program står det bare én kvinne på scenen.
Kvinnelige artister på noen av Norges største festivaler
Findings
3 av 14 artister er kvinner = 21 %.
Palmesus
12 av 40 artister er kvinner = 30%.
Stavernfestivalen
9 av 29 artister er kvinner = 31 %.
Slottsfjell
11 av 39 atrister er kvinner = 28%.
Øya
43 av 83 artister er kvinner = 52%.
Er det én kvinne i gruppen, regnes det som en kvinnelig artist
Joakim Aadland er leder i foreningen Balansekunst, som arbeider for et mangfoldig og likestilt kulturliv. Han er tydelig på hvorfor festivalene må booke flere kvinner:
– Man blir inspirert av det man ser. Kvinnelige musikere, produsenter og låtskrivere trenger å se at andre kvinner også lykkes. Slik tør man å satse på det samme, sier han.
Dagny blir selv inspirert av det hun ser på scenen:
– Jeg har hatt flere faser hvor ulike artister inspirerte meg, og de var alle kvinner.
Hun nevner flere artister, som Spice Girls, Eva Cassidy og Robyn.
– Også mamma da, alltid - i tillegg til x-antall norske, kvinnelige artister.
Dagny får lyst til å finne kjernen i problemet.
– For jeg tror ikke det er sånn at norske festivaler bare ikke har lyst å booke damer, sier hun.
Slik sjekker du opp noen på festival – se video:
– Noe må gjøres
Aadland mener at en endring i festivalprogrammene ikke kommer til å skje av seg selv:
– Vi ser at kulturlivet er preget av maktstrukturer som holder folk utenfor. Menn dominerer i alle ledd.
Han forteller at den kvinnelige andelen artister på scener i Norge, har ligget ganske stabilt på 25 til 28 prosent de siste årene:
– Når disse tallene fortsetter å være like hvert eneste år, er det tydelig at noe må gjøres, mener Aadland i Balansekunst.
Hva tenker du?Syns du det er for få kvinner på norske festivalscener? aJa, altfor fåbNei, syns festivalene har bra miks og mangfoldcJeg går ikke på festival, og bryr meg derfor ikkeFestivalene: – Ikke i mål
Petter Eikeland er festivalsjef for Slottsfjell. På scenen vil det stå 11 kvinner og 28 menn. Av fire headlinere er to av dem kvinner.
– Vi er veldig stolte over å ha Doja Cat og Zara Larsson på toppen av plakaten, sier han.
Eikeland er likevel ikke helt fornøyd.
– Vi har forsøkt, men har ikke gjort jobben vår godt nok. Det burde være en selvfølge at vi får til en bedre andel kvinner på scenen. Vi har ikke kommet i mål, og skal fortsette å ha fokus på dette, sier han.
– Det går ikke alltid
På plakaten til Findings i år, er det bilde av tre kvinnelige artister, ved siden av elleve menn. Festivalen har i utgangspunktet fokus på EDM-sjangeren, men har likevel booket inn flere mannlige artister som bidrar med pop- og rap-musikk.
– Når dere booker menn utenfor sjangeren, hvorfor kan dere ikke booke kvinner som spiller utenfor sjangeren også?
– Vi etterstreber å ha flere kvinnelige pop/rap-artister på våre scener, men av flere grunner er det ikke alltid at det går, sier festivalsjef Martin Nielsen.
Oda Gravdal Ulriksen syns det er for dyrt å dra på festival - se video:
Vil nå flere kvinnelige ledestjerner
Under Palmesus i helgen står det 12 kvinner og 28 menn på scena. Leif Fosseile, forteller at det ikke er noen hemmelighet at Palmesus har sitt utspring fra elektronisk musikk.
– Sjangeren har alltid hatt et overveldende flertall mannlige artister, sier Palmesus-sjefen.
Dette er noe de er bevisste på å endre.
– Vi har fokus på å bidra til at sjangeren får flere kvinnelige ledestjerner, og dermed en større underskog av jenter som satser på musikk, sier Fosseile.
Reduserer tilfeldighet
Jonas Prangerød er PR-sjef for Øyafestivalen. I år er 52% av artistene på scenen enten kvinnelige soloartister, eller grupper bestående av i hvert fall én kvinne.
– I våre øyne er et mangfoldig program et mer spennende program. Publikum er opptatt av variasjon, sier han.
De jobber bevisst for å oppnå dette.
– Det har fungert godt for oss å ha klare tanker om mangfold tidlig i arbeidet med programmering. Det vil i mange tilfeller redusere hva som føles tilfeldig til slutt, forklarer Prangerød.
Stavernfestivalen har ikke svart på VGs henvendelser.
* VG er blant Stavernfestivalens sponsorer. Avtalen håndteres av VGs markedsavdeling og uavhengig av redaksjonen.