Det nærmer seg bryllup i Geiranger. Den siste dagen i august skal prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett vies av en norsk prest. En amerikansk spirituell pastor er med digitalt.
Forberedelsene er i gang, naturlig nok.
Et bryllupsmonogram er komponert og presentert av prinsessen selv.
Bokstavene M og D er snirklet sammen for å «hedre vårt tidligere liv sammen i Egypt», ifølge prinsessens egen post på Instagram.
Durek har fortalt om dette før. Han mener de to hersket sammen i det gamle Egypt, hvor hun var hans dronning, han farao.
Märtha ser ut til å minnes det samme.
De går altså ikke smertefritt disse forberedelsene.
Det virker nå såpass intenst og sprøtt, at det kan være vagina-rensingen og reptil-artsbestemmelsen toppes.
Bryllups-ginen ble lansert med brask og skam, før den ble trukket fra markedet.
Før det gikk galt, ønsket paret å snakke med pressen, som ble invitert til lanseringen av brennevinet for å spre budskapet.
Ellers har de ikke vært like snakkesalige. Vi husker at prinsessen nylig sa at hun ikke hadde sagt at hun ikke ville kommentere mer overfor pressen før bryllupet, selv om det virket som det var det hun sa.
Så er det lett å forstå at paret ønsker presseomtale.
Ikke like mange ville kjøpt gensere og medaljonger av May-Liss i Rådyrveien 11.
Prinsessen og sjamanen er aktive i de fleste sosiale mediekanaler for å bygge merkevare. Dette er bisnissen deres. De trenger kjendisstatusen sin.
Så kommer det også lett for dem. Media trenger ikke bes to ganger før de kommer for å reklamere for alkohol, for deretter å rase mot ulovlig alkoholreklame.
Men ønsket til prinsessen om massiv positiv presseomtale og samtidig slippe kritiske spørsmål, det er en vanskelig kombinasjon.
Paret vet det godt selv. De omgås journalister ofte. De skjønner at yrkesgruppen ikke kan operere som deres PR-agenter.
Likevel lønner det seg for paret å stadig angripe pressen. Det gjør at de kan oppmagasinere «leverage» og sørge for snillere omtale neste gang.
På lanseringen av ginen slapp de å snakke om hvorfor de reklamerer for alkohol og hvorfor prinsessetittelen stadig dukker opp kommersielt.
At Märtha og Durek ikke gjenyter tjenestene de innkasserer fra media ved å svare på kritiske spørsmål, sier noe om parets makt.
De kan diktere betingelsene.
Hva tenker du?Hvilket tidligere liv hadde du hatt med din partner? aFarao og dronning i EgyptbRockestjerner på 80-talletcVikinger på toktdBare vanlige turtelduerDurek valgte heller en hersketeknikk à la farao. Hans svar til en kollega som prøvde å få inn et spørsmål var: «Wow, your good, your’re really good! They bring the good one, huh?».
Nylig sa Märtha at paret skulle skjerme seg selv før bryllupet av hensyn til egen mental helse.
Det er de tilsynelatende ikke særlig flinke til.
Märtha har innimellom bryllupsfiksingen stilt opp til intervju og snakket på podkast i tillegg til alt innholdet i sosiale medier. Det er å be om mer oppmerksomhet.
I denne siste runden må paret selv ta ansvar for at det ble så mye bråk.
Man kan ikke forvente kun hyllest når man drikker gin og fremstiller seg selv som herskeren av oldtidsegypt.
Ikke det at rojalt brennevin er ukjent og at reinkarnasjon er helt fjernt. Prins Charles selger sin egen sprit og store deler av verdens befolkning tror på gjenfødelse.
Men de færreste går vel rundt og hevder de har vært dronning og konge i et tidligere liv. Med mindre de har drukket for mye gin.
Håpet i reinkarnasjonen er at man kan gjenfødes til en bedre versjon av seg selv om man oppfører seg fint i livet.
Så kan man jo registrere at de to som skal gifte seg er gått fra å være kongepar i Egypt til å bli spritselgere i Arktis.
Det virker på noen måter som et fall.
Les også
Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.