Det er full krangel i bokbransjen. Nå brygger det opp til strid i retten.
torsdag 20. juni kl. 10:24Kortversjonen
- To år med forhandlinger førte ikke frem. Nå tar norske skjønnlitterære forfattere Forleggerforeningen til retten.
- Forfatterne mener de får for dårlig betalt og opplever kontraktsbrudd.
- Trine Skei Grande i Forleggerforeningen håper fortsatt på enighet utenfor rettssalen.
Etter to år med dyp uenighet varsler norske skjønnlitterære forfattere at de vil ta forlagenes bransjeorganisasjonen Forleggerforeningen til retten.
Bransjenettstedet Bok365 meldte nyheten om det varslede søksmålet først.
Det er penger det handler om. Og eldgamle kontrakter. Samt en presset bokbransje.
Nå har tre forfatterforeninger som organiserer vel 1700 skjønnlitterære forfattere fått nok: Forfatterforeningen (DnF), Forfatterforbundet (FF) og Norske barne- og ungdomsforfattere har sendt to varsler om søksmål.
– Vi har forhandlet i to år og forleggerne har vist null vilje til å bevege seg overhodet, sier leder i Forfatterforbundet Eystein Hanssen til VG.
I to år har det vært forhandlet om en ny såkalt normalkontrakt, som er standardkontrakten for utgivelse av bøker i Norge. Sist det var forhandlinger om denne, var i 2010.
Streik er sjelden et alternativ for forfattere. Men de kan gå til retten.
Det vil de nå.
– Jeg synes det er veldig trist om vi skulle ende i retten, sier Trine Skei Grande. Hun er leder i Forleggerforeningen.
Stridens kjerne er dette:
- Måten forlagene beregner royalties i den såkalte friprisperioden, som gjelder det året bøkene har fastpris. Forfatterforeningene hevder at det foregår kontraktsbrudd.
- Striden om heftefradraget, der forfatterne trekkes 15 prosent før det beregnes royalties for bøkene.
– Urimelige avtalevilkår
– I praksis får forfatterne betalt bare 85 prosent for bøkene sine. Det synes vi er urimelige avtalevilkår på bakgrunn av formuleringer som hører hjemme i en annen tid, da 15 prosent ble brukt til å binde inne bøkene. Det skjer ikke nå, sier Hanssen.
Fjernes heftefradraget vil forfatterne få rundt fem-seks kroner mer per bok.
Trine Skei Grande håper fortsatt på enighet, til tross for at et tvisteutvalg har arbeidet i hele vår etter at forhandlingene brøt sammen før jul i fjor.
– Kontraktsbrudd
– Normalkontrakten er en viktig del av hele det litterære systemet og er noe vi har lyst til å ta vare på, sier Skei Grande.
– Hvorfor er det så vanskelig å komme forfatterne i møte?
– Det er fordi økonomien er kjempedårlig i alle ledd. Vi er i en situasjon der forfatterne sier de får dårlig betalt. Forlagene har hatt massive nedskjæringer og har dårlige resultater, og vi ser at alle bokhandlerne har røde tall. Det er veldig krevende i boksektoren akkurat nå, sier lederen av Forleggerforeningen.
Hun er engstelig for at forfatternes normalkontrakt står i spill.
– Jeg er veldig redd for at det med disse kravene blir vanskelig for normalkontrakten å leve videre.
Trine Skei Grande mener den fremmer bredde, mangfold og kvalitet i norsk litteratur.
– Det er urovekkende at vi ikke kan løse dette i forhandlinger, og i stedet må bruke tid og krefter i rettssalen. Vi trenger mer samarbeid innen litteraturfeltet, ikke rettssaker, sier hun.
Motparten er ikke enig i at forfatterne nå setter hele normalkontrakten i spill.
– Vi spør oss hvem som egentlig setter kontrakten i spill, når den ene parten systematisk bryter kontrakten. Det er de som har ansvaret for at dette har endt opp der vi er nå, sier Eystein Hanssen i Forfatterforbundet.
Bare 17 prosent av bokens salgssum går til forfatteren, ifølge Forfatterforbundet.
– Vi mener at når du først selger en bok, så skal forfatteren få en rimelig andel av det. Det er dette det handler om nå, og som vi ønsker å få prøvd rettslig, mener Hanssen.
50 prosent av bokinntekten går til bokhandel, og de siste 50 prosentene deles mellom produksjon, forfatter og forlag – med rundt 17 prosent på hver.