Bilkjøring og dansing står i sentrum for ukens låter. Som det ofte gjør i helgene.
fredag 13. september kl. 12:46Slomosa - «Red Thundra»
Med åpningslåten «Afghansk rev» er det vel ikke akkurat tvil om hva slags rock Slomosa håndterer. På det tunge andrealbumet strekker bergenskvartetten seg mot et annet av nasjonens sterkeste stonerband, Thulsa Doom, og passerer dem med massiv og overbevisende margin.
Stavangerkameratene - «Rød Cabriolet»
Litt for mange Glenn Lyse-refrenger har stått i veien for denne gjengens potensial. Denne Anders Nilsen og Kjell «Kapteinen» Øverland-skapte frihetspopen om å kjøre utover Jæren i en rød cabriolet er derimot skamløst fengende og ekte fri på forenende vis. Musikalsk krysser den Skjævelandsbrua, referansepunktet for om man er BYAS eller bonde i Rogaland. Ja, man kunne ha jobbet mye mer med enderim og metaforer. Men hva gjør vel det når man forener by og land?
Motorpsycho - «This is Your Captain»
Etter fjorårets «Yay!» kommer årets «Neigh!!». I følge trønderlegendene betyr det låter som ikke ville passe på et album. Men som nå gjør det. De som ble bekymret over Motorpsychos pop-rause sett i løpet av sommerens festivaler trenger ikke engste seg. Her er både poplek som «Crownee Says», og lange, dronende sekvenser, som denne. Si ja til «Neigh!!».
Bargee - «Dum og deilig»
Dette multitalentet virket å være overalt allerede 2023, med Pelle-rollen i «Døden på Oslo S» som et forløpig scenisk høydepunkt. Etter svevende lette «Madame» på høsten har det vært åpenbart at Filip Bargee Ramberg har riktig fokus musikalsk også. Her lånes det fra Knutsen og Ludvigsen. Vel, låner og låner. «Juba juba»-nikket er så ørlite at det heller mer mot smart enn låtdefinerende. Tenk Mae fremfor Undergrunn, deilig fremfor dum, og et imponerende godt ordkløveri.
The Weeknd - «Dancing in the Flames»
Abel Tesfayes første singel etter havariet «The Idol» medfører den første musikkvideoen – trekk pusten – lansert under lansering av en mobiltelefon. Et slapt forsøk på å samle gjengen fra «Blinding Lights»; Max Martin holder spaker og Anton Tammi skrur på iPhone-innstillinger. Samtlige omfavner mer åttitalls-synther, bilkjøring og -kræsjing. I bunn minner askedansen mest om Röyksopps remiks av Kings of Convenience-låten «I Don’t Know What I Can Save You From». Der ligger lag av ironi som ikke kan finnes på.
Charlie XCX og Troye Sivan «Talk Talk»
Ta Troye Sivan og to-tre linjer Dua Lipa. Og sporenstreks er den keitete «Talk Talk» fra «Brat» blitt leken og lingvistisk kurtise, forkledd som gøyal og dum house. Som altså kommer på albumet med den idiotisk geniale tittelen «Brat and it’s completely different but also still brat». Sånn skal en remiks gjøres.