Jeg kan like godt innrømme det med en gang: Dette er en utstilling jeg har gruet meg til å anmelde.
Anna-Eva Bergman regnes i dag som en av våre fremste, abstrakte malere.
Hun er hentet frem til heder og verdighet etter å ha havnet i skyggene som så mange andre kvinnelige kunstnere.
Det sier litt om den posisjonen hun har fått her til lands at da Munchmuseet i fjor presenterte den abstrakte ekspresjonismen gjennom utstillingen «Frihetens former», var hun den eneste norske representanten.
Men:
Helt fra jeg var ung har jeg hatt problemer med å forstå den helt unisone, nærmest ukritiske hyllesten av de abstrakte sølv- og gullarbeidene til Bergman.
Våget ikke si det høyt
Da jeg som student så noen av disse bildene for første gang, tenkte jeg i mitt stille sinn at de rett og slett var ganske glorete og banale, som for eksempel en skinnende sølvfarget bølge mot lyseblå bunn malt på begynnelsen av 70-tallet.
Jeg voktet meg selvsagt vel for å si det høyt. Jeg regnet med at jeg det var ting ved disse kanoniserte verkene som jeg senere ville komme til å forstå, og at det var best å ikke blamere seg.
Den lille, ubekvemme skammen i det å ikke helt klare å anerkjenne en så hyllet kunstner, som til og med er kvinne, har fulgt meg gjennom årene.
Det har nok også bidratt til at jeg som kritiker, uten å tenke på det, har unngått Bergman litt.
Der jeg går med raske skritt mot Nasjonalmuseet, vet jeg at denne gangen er det ingen vei utenom. Og jeg håper i det lengste at det skal være en bredt favnende utstilling.
Men som ventet, dessverre, er det nettopp de metalliske arbeidene som også denne gangen står i fokus.
Kompetent kunstner, ujevn maler
Rundt 1950 begynte Bergman å eksperimentere med metall. Ikke bare sølv og gull, men også kobber, tinn, aluminium og messing.
Utstillingstittelen «Hun blir Anna-Eva Bergman» antyder at det var akkurat dette som gjorde henne til den hun er – og at nettopp denne fasen fra 1950 til 1975, som utstillingen spenner over, er den viktigste i hennes kunstnerskap.
Det er her man mener hun finner sin egenart og stilsignatur som kunstner.
Når vi ser på hele bredden i Anna-Eva Bergmans kunstnerskap, er det ingen tvil om at vi har med en svært kompetent kunstner å gjøre.
Og personlig er det helt andre deler av hennes verkskatalog enn metallbildene jeg ville fokusert på.
Jeg liker for eksempel både hennes tidlige Paul Klee og Juan Miro-inspirerte malerier, de humoristiske satiretegningene og de fantastiske forenklede figurative portrettene hennes.
Jeg synes også hun er langt mer spennende som grafiker enn som maler, kanskje nettopp fordi hun her ikke henger seg så opp i overflaten – men kan vie seg til å utforske ulike formmessige virkemidler.
I sine tresnitt klarer hun tidvis å bringe bevegelse og pust inn i det i utgangspunktet statiske mediet.
Vantro og forvirring
Der jeg står i utstillingen, må jeg dessverre erkjenne at verken alder eller erfaring har hjulpet meg noe nærmere en forståelse av hva denne unisone jubelen handler om.
Foran den samme sølvfargede bølgen er jeg like vantro og forvirret som den gang.
Sannheten er den at jeg opplever Bergman som en svært ujevn maler, og dette skyldes altså i stor grad den omfattende bruken av sølv og gull.
Jeg registrerer at gullbruken kobles opp mot middelalderens lysmystikk, at kritikerkollegaer i panegyriske ordelag beskriver det som abstrakte oversettelser av naturens lysopplevelser.
Selv klarer jeg ikke å se det som lys i det hele tatt. Det blir bare «shine» og overflate.
Haltende komposisjoner
Så hva er egentlig problemet med at overflaten skinner? Hva er det metallet gjør med bildeuttrykket?
I et av hennes bilder fra Finnmarksvidda ser vi det svært tydelig: Her bryter de opake og flate sølvformene inn i de øvrige levende linjespillet.
Den vakre kontrasten mellom vinrødt og sjøgrønt blir forstyrret og punktert av de skarpe sølvformene.
Jeg synes også ofte at komposisjonene hennes halter rent formmessig. Mange av bildene har noe uklart, uforløst og nesten tvungent over seg.
Tidvis mangler de også et tydelig visuelt hierarki. Det fremstår iblant som om hun har hatt en viss motvilje mot å treffe klare valg.
Jeg synes det er synd at Nasjonalmuseet ikke ser sitt snitt til å gi en bredere presentasjon av dette varierte kunstnerskapet.
Hvorfor er det nok en gang denne aller mest berømte og, i mine øyne, minst interessante verksgruppen som løftes frem?
Publisert 06.08.2024, kl. 10.54