Regjeringens budsjettforslag er en mulig krise for det frie scenekunstfeltet i hovedstaden og dermed også i Norge.
Det frie scenekunstfeltet, sa du? Ja.
Det er vi som ikke er ansatt ved et teater, men skaper kunstprosjektene fra grunnen av – til glede for voksne, ungdom og barn.
Krise, really?
Sånn er det hver gang. Et budsjett legges fram, og noen roper høyt om at dette er kroken på døra.
Men dette er faktisk en nyhet, selv om den kanskje forsvinner litt:
Regjeringen har jo foreslått tilskudd til 16 nye prosjekter under ordningen for nasjonale kulturbygg, en ny ordning for regionale kulturfond og mer penger til drift av flere kulturinstitusjoner. Og: I fjor ble det innført en ny støtteordning for etablerte scenekunstkompanier.
Likevel klager vi. For å sitere NRKs kulturkommentator Inger Merete Hobbelstad: «Det er kulturfeltet vi snakker om, tross alt.»
Ja, det er det. Det er vi som skaper verdier uten å generere profitt. Andre typer verdier, som glede, undring og meningsbrytning.
Og nå har det altså kommet mer støtte både til institusjoner og til oss i det frie feltet.
Men vi som lager forestillinger, må ha et sted å lage dem. Det er dette som er krisa: I Oslo, der de fleste scenekunstnerne bor og arbeider, er det ofte klin umulig å oppdrive et egnet produksjonsrom.
Men før leseren gjesper og skroller videre, la oss heller si noe om by og land:
By og la la land
Mange synes nok at budsjettet har en fin distriktsprofil. La oss minne om noe:
Ja, mest midler går til kunstnere som bor i Oslo. Men de fleste som får avslag på sine søknader, bor også i Oslo. Det er her de aller fleste kunstnere bor og arbeider.
Noen av oss kunstnere er faktisk født og oppvokst her, i Groruddalen til og med.
Det er også en del publikum her. Det bor over 700.000 mennesker i Oslo kommune. Bare i Groruddalen bor det 140.000, og flere skal det bli. De har ikke teater og heller ikke kino, men mange barnefamilier med dårlig råd.
Byen er også en del av landet. Det er ikke alltid en motsetning.
Og: Veldig mange av oss Oslo-kunstnere produserer og viser kunst rundt omkring i hele Norge titt og ofte. For egen del skal vi ha vår neste premiere i Kirkenes.
Kloden teater
Nederst i Groruddalen – midt i Oslos største utviklingsområde – planlegges et nytt teaterbygg for barn, ungdom og familier. Og for hele det frie scenekunstfeltet.
Men: Etter ti års hardt arbeid, og bred støtte i hele landet, blir det kanskje ikke noe Kloden teater likevel.
Etter to år med statlig støtte er det nemlig avsatt kr 0 til prosjektet i regjeringens budsjettforslag.
Synd for oss, tenker du? Nei, synd for oss alle.
Hva barn og ungdom (og vi andre) trenger
Kloden teater har fått navnet sitt fordi de tenker stort. Det skal være et teater der barn og unge skal få oppleve den beste scenekunsten fra hele Norge, og fra utlandet.
Barn og unge trenger det.
Vi må ikke glemme at de er mer enn aldersgruppen sin. De er enkeltmennesker med unike erfaringer, perspektiver og interesser.
Barn og unge har rett til å delta i kunst- og kulturliv, og de fortjener å få oppleve ulike kunstuttrykk og ulike perspektiver. Akkurat som oss trenger de både å kunne identifisere seg og bli utfordret.
Derfor trenger vi Kloden teater, en utviklingsarena og et visningssted for bredden av det beste innen teater og dans for barna og ungdommene våre.
Knutepunkt
Men ingen kunst uten kunstnere. Kloden teater er godt på vei til å bli et sted med produksjon og utvikling for alle som lager scenekunst, for barn, ungdom og voksne.
Også vi kunstnere trenger å bli utfordret.
Forfattere av barnebøker lar seg inspirere av bøker for voksne. Slik er det også med scenekunstnere. Vi inspireres av hverandres arbeid, og Kloden teater kan inspirere flere til å skape noe for de minste og de unge.
Rom for kunst
For at barn og unge skal få et rikt tilbud av teater og dans, trenger vi scener, men også prøvelokaler.
Vi må ha et sted å skape kunsten.
Dette er litt kjedelig å snakke om, og kanskje også å bevilge penger til, men det er kritisk. Uten produksjonsrom blir det ikke noe teater og dans.
Dette er et alvorlig problem: De ytterst få egnede produksjonsrommene i Oslo er som regel fullbooket langt fram i tid.
Teaterhuset Kloden skal etter planen ha to teatersaler, men også gode produksjonsrom (og mye annet).
Vi trenger dette: Økern, Groruddalen, Oslo og Norge.
Kritisk fase
Det som lenge har vært et håp for mange av oss, trenger statlig støtte, nå, om prosjektet skal bli noe av.
Hittil i 2024 har Kloden teater hatt 11.500 publikummere, 240 forestillinger og arrangementer, samarbeidet med over 50 ulike scenekunstkompanier fra hele landet, og 135 barnehager og skoler som har opplevd ulike forestillinger.
Alt er klart for å omgjøre de midlertidige lokalene til et skikkelig teaterbygg. Kommunen er med. Staten har bevilget litt støtte to år på rad, men nå er det stopp.
Hva er det de tenker på, eller glemmer, der oppe i departementet og regjeringen?
Publisert 13.10.2024, kl. 16.24