Kortversjonen
- Kaizers Orchestra opptrådte på Trollrock-festivalen på Beitostølen lørdag, med et følge på nesten 30 personer.
- Festivalsjefen sier han hadde håpet på minst tusen flere betalende publikummere.
- Ifølge festivalsjefen tok bandet mye av årets ressurser og hyrepenger, og oppsummerer det som «mye jobb for samme resultat».
- Kaizers’ bookingagent sier at han synes utspillet er spesielt, og forsvarer bandets honorarnivå.
- En fersk rapport viser at honorarer spiste opp 85% av norske konsertarrangørers billettinntekter i 2022, mot 63% i 2019.
Det er Oppland Arbeiderblad (OA) som melder at Kaizers-besøket i helgen «kostet mer enn det smakte».
Avisen omtaler Kaizers som det dyreste bandet i Trollrocks historie – uten å oppgi honoraret for bandet.
Bandhonorarer er vanligvis taushetsbelagt ved kontrakt i konsertbransjen.
Festivalsjef Trond Rogne sier til OA at Kaizers tok mye av både hyrepengene og ressursene i år.
I 2022 og 2023 hadde festivalen driftskostnader på litt over ni millioner kroner per år.
VG omtalte onsdag hvor mye penger Kaizers dro inn på comebacket sitt i fjor, etter ti års pause.
– Veldig spesielt
Rundt 4500 publikummere var ifølge festivalsjefen innom Trollrock på lørdagen, da Kaizers spilte.
Dette skal ha vært mindre enn på tidligere Trollrock-konserter med Staut og Åge Aleksandersen.
Opp mot disse omtaler festivalsjefen Kaizers som «et smalere band med mange dedikerte fans».
– Når vi satser så voldsomt som vi gjorde nå, må jeg være ærlig og si at jeg hadde håpet på tusen til, minst, sier Trond Rogne til OA.
Festivalsjefen har ikke besvart VGs forespørsler om ytterligere kommentarer.
Kaizers’ pressekontakt Simen Eidsvåg sier at bandet ikke ønsker å kommentere saken.
Kaizers’ bookingagent, Thomas Olavsen i TimeOut Agency & Concerts, karakteriserer Trollrock-sjefens utspill som «veldig spesielt»
– Det får stå for hans regning, sier Olavsen til VG
OA skriver at Kaizers kom med et følge på nesten 30 personer, hvilket medførte at mange ressurser gikk med til å ta hånd om dette ene bandet.
Olavsen bekrefter at Kaizers har med mye folk på tur – og sier det er flere grunner til det:
– Kaizers reiser med en stor og omfattende produksjon, og da medfører det både kostnader og mye personell for å håndtere det. Festivalsjefen ble informert og var innforstått med dette da avtalen ble inngått i fjor høst, mener Olavsen.
– Hypen lagt seg litt?
Festivalsjef Rogne understreker overfor OA at både konserten og responsen fra publikumet som kom var av det gode slaget.
– Men det har vært mye rundt bandet i lengre tid nå, og de har spilt jevnt og trutt over hele landet, også i vårt distrikt. Kanskje har hypen lagt seg litt? Men selv om regnskapet viser ålreite tall, vi holdt budsjettet, er det likevel ikke feil å oppsummere det hele med at det ble mye jobb for samme resultat.
Bookingagent Olavsen reagerer på utsagnet, og sier han ikke skjønner hva Rogne sikter til.
– Vi gjør jo veldig spesielt utvalgte steder med Kaizers. Geografisk veldig spredt. Derfor har vi også bare valgt å gjøre ni festivaler i sommer.
Honorarer spiser billettinntekter
Det er imidlertid ikke uvanlig at store norske artister legger et visst bånd på seg hva antallet festivaljobber i hjemlandet angår.
Eksempelvis nøyde Karpe seg med seks festivaler sommeren 2023 – et år hvor de dro inn ca. 40 millioner kroner på konsertvirksomhet, uten at det er kjent akkurat hvor mye av dette som kom fra festivaljobbene.
Bransjeorganisasjonen Norske Kulturarrangører (NKA) publiserte i mai i år en rapport basert på tall fra 2022, fra både festivalarrangører og helårsarrangører.
Den viser at summen av honorarutgiftene utgjorde ca. 85 prosent av summen for billettinntektene.
I 2019 utgjorde de ifølge rapporten 63 prosent.
– Det er en utfordring mange arrangører melder om, at artisthonorarer jevnt over har blitt en del større, særlig når det gjelder store headlinere, uttalte daglig leder i NKA, Siri Haugan Holden, til Ballade i mai.
– Det kan bli vanskelig for arrangørene å fortsette på samme nivå som tidligere, dersom utviklingen fortsetter, la hun til.
VG spør bookingagent Olavsen i TimeOut om prisnivået på norske artister kanskje har begynt å bli vel høyt.
– Jeg representerer de to største norske artistene på festivalmarkedet, det er Kaizers og Karpe. Begge har stort sett solgt ut det som er av festivaler de to siste årene. Og hvis en festival velger å booke en artist som koster en del, og festivalen tjener penger, er det da for dyrt? Svaret sier seg selv. Jeg mener det er en god investering. Nivået for Kaizers mener jeg derfor er fornuftig.