På en familiegård i Stavern finnes det en skole helt utenom det vanlige.
Hit kommer studenter fra alle verdenshjørner -
- for å lære og male etter den klassiske tradisjonen ...
... av ham de kaller «mesteren».
I det mørke atelieret i Stavern henger lukten av oljemaling og terpentin som et tungt teppe i luften.
I bakgrunnen spilles dramatiske stykker fra et symfoniorkester.
På denne skolen risikerer du å bli kastet ut hvis du hører på popmusikk.
Her er det barokkens idoler, som Caravaggio og Rembrandt, som gjelder.
Skoledagen starter alltid med et morgenmøte. Den filosofiske praten er en like viktig del av læreplanen som malingen.
– Vi er i en nedbrytningsprosess i den vestlige verden. Alt er juks og fanteri fra A til Å. Før beundret man det som var vanskelig å lage. Nå skal alt være så lett, sier Odd Nerdrum.
De fem elevene som er der når NRK er på besøk, noterer flittig.
Ikke bare studerer de her. De bor også hjemme hos sin lærer – og hele hans familie.
Nikos Paras (20) fra Kypros oppdaget Nerdrums malerier på internett ved en tilfeldighet. Han kaller ham en «levende mester».
– Jeg kom hit fordi jeg ville lære direkte fra mesteren selv, sier Paras.
Helt siden 60-tallet har Odd Nerdrum vært en av Norges mest anerkjente – og kontroversielle kunstnere.
Ivar Aaserud / NTB
Med sin notoriske fritalenhet og motstand til modernitet gjorde maleren seg tidlig bemerket i den norske offentligheten.
Fineart Oslo
Nerdrums klassisk figurative malerstil har gitt han stor kommersiell suksess og trofaste tilhengere. Det har også ført til at mange har ønsket å lære av ham.
Totalt har det vært rundt 500 elever innom det som etter hvert har fått navnet Nerdrumskolen.
Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek
De med den myteomspunne merkelappen «Nerdrum-elev» føler seg nemlig ofte ikke hjemme i en moderne og konseptuell kunstverden.
De søker noe helt annet.
For Greta Holvik (23) fra Florø var det en drøm å komme inn på Nerdrumskolen. Det finnes dessuten ikke så mange andre norske alternativer for malere som henne, mener hun.
– Det er veldig lite å velge mellom hvis man er interessert i klassisk, tradisjonell kunst. De moderne norske kunstskolene hadde nok ikke egnet seg for meg, sier hun.
På de fleste kunstskoler vil man bli oppfordret til å tenke nytt.
På Nerdrumskolen gjelder det å mestre de gamle teknikkene og å dyrke den klassiske estetikken.
Holvik har bodd på gården i tre måneder. Folk kommer og går hele tiden, og lengden på oppholdet varierer fra elev til elev.
– Vi bor jo litt oppå hverandre, men det har gått veldig fint, sier hun.
Synnøve Sundby Fallmyr
– Nerdrumskolen er veldig spesiell og egenartet. Det finnes ingenting vi kan sammenligne det med på samtidskunstscenen, sier kunstkritiker i NRK Mona Pahle Bjerke.
Men tidligere var det faktisk helt vanlig for kjente malere å ta til seg studenter. De bodde og jobbet side om side for å videreføre den klassiske tradisjonen.
– Man arbeidet som assistent i etablerte kunstneres verksted for å lære og få veiledning, forteller kritikeren.
På atelieret kan studentene stå og male til langt på natt. Det finnes ingen fast timeplan, og halvparten av tiden går til selvstudium. Nerdrum er aldri langt borte for noen råd.
– Det er en intern verden med det klassisk, figurative over hele verden som blir dårlig behandlet og trakassert. De føler seg oversett. Derfor tror jeg noen velger å komme hit, sier Nerdrum.
Joseph Leivdal (33) fra Canada søkte på skolen først og fremst for å snakke filosofi med Odd Nerdrum.
– For å male et godt maleri må du ha retning. Det var derfor jeg kom hit, sier han.
– Vi som kommer hit deler ofte de samme verdiene. Vi setter pris på det klassiske. Her har jeg blitt kjent med likesinnede jeg synes er vanskelig å finne i det moderne samfunnet, sier Nikos Paras.
Å hjelpe til på gården er også en del av livet på skolen.
Å studere på Nerdrumskolen er litt som en byttehandel, forteller Odd Nerdrum. Man studerer og bor gratis, men det forventes at man assisterer og står modell for maleren.
– Det er i grunnen litt underlig at Nerdrum som selv i sin storhetstid var så viktig og betydningsfull, ikke har utviklet flere virkelig store kunstnere, mener Mona Pahle Bjerke.
Leif Dalen
– Det virker nesten på meg som om elevene oppdras til å ikke være originale. At man oppfordres til å kopiere de store barokke mestrene uten egentlig å utvikle et individualisert formspråk. Det er veldig rart, sier hun.
Det er like uinteressant å skape halvgode kopier av de barokke mestrene som av mer moderne kunstnere som Mark Rothko eller Jackson Pollock, mener kritikeren.
– En kunstner må bringe inn noe eget, sier Pahle Bjerke.
– Hun har misforstått. Jeg er opptatt av det individuelle uttrykket, sier Odd Nerdrum om kritikken.
En ting er elevkullet på Nerdrumskolen helt enige om :
De ønsker ikke å kalle seg kunstnere, og vil ikke assosieres med samtidskunsten.
– Vi er malere. Ikke kunstnere, sier Joseph Leivdal.
Agnete Brun
Se mer om Nerdrumskolen i serien «Familien Nerdrum» på NRK TV.