At en Hollywood-stjerne ber om unnskyldning overfor en frilansjournalist fra lille Norge, viser at noe har endret seg.
Publisert: 30.10.2024 21:00
Dette er en kronikk. Eventuelle meninger i teksten står for skribentens regning. Hvis du ønsker å sende et kronikkforslag, kan du lese hvordan her.
Det føles litt rart å avsløre frekke kjendiser når jeg har bidratt til å forhøye deres status gjennom stjerneintervjuer i så mange år. Siden jeg flyttet til USA i 2007 har jeg intervjuet hundrevis av filmstjerner. Jeg har vært en del av et maskineri som veldig få har satt spørsmålstegn ved. Sensur av intervjuer der skuespillerne ikke oppfører seg pent, er noe de fleste i denne bransjen har akseptert som normalen.
For rundt ti år siden begynte ting å endre seg. Da var det ikke bare forhåndsbestilte intervjuer og paparazzibilder som ga folk innsyn i kjendisverdenen.
På Instagram inviterte stjernene oss nå inn i en mer intim atmosfære der de selv delte alt fra graviditeter til personlige traumer.
Under koronaen brukte de roperten til å overbevise oss om at «vi er alle i samme båt.» For selv om de satt i sine luksusvillaer med infinity poolinfinity poolEt basseng hvor vannet flyter over én eller flere kanter, noe som skaper en visuell effekt av vann uten en tydelig grense., så følte de seg akkurat som oss.
Kjersti Flaa
Norsk frilansjournalist som siden 2007 har bodd og jobbet i USA. Hun har vært tilknyttet norske og utenlandske medier og aktører. Flaa har også en egen kanal på Youtube.
Jeg har lenge visst at kjendisene ikke er som oss, eller som folk flest. Jeg har møtt dem på nært hold og sett hvordan de har fått spesialbehandling. Og ikke minst har jeg vært vitne til hvordan folk rundt dem har foret egoene deres til de ble så store at de nesten sprakk.
Noen mister bakkekontakten, andre håndterer det bedre.
Saboterte intervjuet
Det var i 2016, i forbindelse med Woody Allen-filmen «Café Society», at jeg skulle intervjue «Gossip Girl»-stjernen Blake Lively. Hun var plassert sammen med skuespiller Parker Posey på Crosby Hotel i New York for å gjøre lanseringsintervjuer for filmen. Jeg var invitert som norsk presse.
Siden Lively var åtte måneder gravid, startet jeg med å gratulere henne. Hun hadde allerede gått offentlig ut med gladnyheten. Men Lively ble ikke glad for gratulasjonen og lirte av seg en spydig kommentar der hun gratulerte meg med min babymage (jeg var ikke gravid). Deretter saboterte hun intervjuet ved å ignorere meg.
Når jeg tenker tilbake på det, er det faktisk ganske overraskende at filmselskapet lot meg få beholde videoen. I dag hadde de mest sannsynlig konfiskert hele intervjuet. (Nå beholder filmselskapene tapene for å se gjennom dem og sensurere ting de ikke liker, før de sender intervjuet digitalt til journalisten.)
Åtte år senere, i august i år, fant jeg frem Blake Lively fra skuffen. Det var egentlig litt tilfeldig timing, og jeg var forberedt på at jeg kunne få negative reaksjoner, spesielt fra paranoide agentbyråer og skuffede fans. For det er slik denne bransjen har fungert. Hvis en stjerne ikke oppfører seg, er det alltid journalisten som får skylden.
Etter å ha delt kjendisintervjuer på YouTube-kanalen min «Flaawsome Talk» i over 14 år har jeg utallige ganger opplevd å bli skjelt ut i kommentarfeltet dersom den jeg intervjuet, ikke var i godt humør. Men denne gangen skjedde det noe uventet.
Innboksen eksploderte
Lively var allerede i hardt vær. Hun hadde gjort intervjuer for filmen «It Ends With Us», der temaet var partnervold, noe hun unngikk å snakke om under hele presseprogrammet. Hun benyttet heller oppmerksomheten til å promotere sine nye hårprodukter og en alkoholdrikk. Det provoserte mange, og mitt intervju fikk begeret til å flyte over.
Videoen gikk viralt. Fem millioner visninger på Youtube. Internettet kokte, og innboksen min eksploderte.
«Vi er så lei av selvhøytidelige kjendiser som tror de er bedre enn oss andre. Vi vil vite hvordan kjendisene egentlig er. Dette er forfriskende. Takk for at du deler», lød mange av de i alt 29.000 kommentarene på Youtube-kanalen min. Kommentarfeltet på Livelys Instagram ble stengt etter at flommen av rasende troll fikk overtaket.
I ukene som fulgte, ble jeg kontaktet av medier over hele verden. De ville høre historien bak marerittintervjuet der de to skuespillerne «mobbet» journalisten.
Tiktok ble oversvømmet av sinte reaksjoner. Jeg mottok hundrevis av meldinger hver dag fra folk som ville vise sin sympati. Journalister fortalte om lignende historier de selv hadde opplevd med kjendiser. Bransjefolk delte sine skrekkeksempler etter å ha jobbet med Lively.
Forsiden av New York Times
Jeg fortsatte å dele mine gode og dårlige erfaringer på Flaawsome Talk. For noen uker siden viste jeg et klipp fra et intervju med Anne Hathaway. Hun var kort og avvisende, og videoen fikk 12 millioner visninger på Tiktok.
Dagen etter mottok jeg en e-post fra managementet til Hathaway sammen med en lang melding fra skuespilleren der hun unnskyldte sin dårlige oppførsel for intervjuet vi gjorde for 12 år siden. Det ble ny storm i pressen. De ville vite hvorfor jeg trodde hun ba om unnskyldning etter så mange år.
I forrige uke endte jeg opp på forsiden av New York Times. «Dersom du har sett et pinlig intervju i det siste, var det sikkert hennes», sto det.
Jeg vet ikke hva Anne Hathaways intensjon var, men jeg kan kanskje gjette meg til at hun ville unngå å ende opp som Lively.
At en Hollywood-stjerne ber om unnskyldning overfor en frilansjournalist fra et lite land, er likevel unikt og viser at maktfordelingen har endret seg.
Kjendisene er livredde for at et dårlig rykte skal gå ut over karrieren, og de vet at sosiale medier sitter med nettopp den makten. Folk krever oppriktighet og åpenhet fra sine forbilder. Det settes spørsmålstegn ved de konstruerte rollemodellene som forteller oss hvilken sjampo vi skal bruke, eller hvem vi bør stemme på under valget.
Det holder ikke lenger å bare være stjerne, du må fortjene plassen på den røde løperen.
Om vi får se Lively på det store lerretet i nærmeste fremtid, er usikkert. I mellomtiden har Hathaway invitert meg til å intervjue henne i forbindelse med sin neste film. Jeg vedder på at hun er litt hyggeligere denne gangen.