Må vente på svar etter cup-drama: – Vi har en sterk sak

2 weeks ago 13


NFFs doms- og sanksjonsutvalg skal avgjøre Egersund-protesten etter cupkampen mot Lyn, men saken er foreløpig ikke sendt videre og vil først bli behandlet neste uke.

Oppdatert torsdag 25. september kl. 16:33

I gårsdagens cupkamp mellom Egersund og Lyn, berørte ballen dommer Tore Hansen på vei mot matchvinnerscoringen til Lyn-spiller Even Bydal.

Reaksjonen haglet etter kampen, som sendte Egersund ut av cupen i den tredje runden.

– Dommerskandale, uttalte Aftenbladets fotballekspert Rogvi Baldvinsson.

Etter kampslutt leverte Egersund en formell protest, som nå skal tas opp i doms- og sanksjonsutvalget i Norges Fotballforbund.

– Juridisk seksjon mottar protesten, men det er ikke vi som avgjør noe, sier seksjonsleder i juridisk seksjon i NFF, Line Rasmussen Petersen.

Når det formelle er i orden, skal saken sendes over til doms- og sanksjonsutvalget. Avgjørelsen vil ikke komme før tidligst i neste uke, opplyser hun.

– Jeg håper NFF tar seg tid til å vurdere saken nøye, sier daglig leder i Egersund IK, Fredrik Skaar Manneråk til VG.

Han har en klar forventning om omkamp.

– Jeg mener at vi har en sterk sak.

Dette sier regelverket:

9.1 Ballen ute av spill

Ballen er ute av spill når

  • Hele ballen har passert sidelinjen eller mållinjen, enten langs bakken eller i luften.
  • Dommeren har stanset spillet.
  • Ballen berører en i dommerteamet, blir værende på spillebanen, og:
  • et lag kan oppnå en positiv angrepsmulighet
  • ballen går direkte i mål
  • det andre laget oppnår ballbesittelse

Hvis så skjer gjenopptas spillet med dropp.

Daglig leder i Lyn, Bjørn Gohn Jønsberg synes ikke en omkamp vil være rettferdig.

– Lyn vant kampen, Egersund tapte.

Jønsberg er ikke bekymret for at protesten skal føre til omkamp.

– Jeg vet ikke sist det skjedde, og jeg blir overrasket dersom det blir utfallet.

Om det blir omkamp eller ei, reguleres av NFFs reaksjonsreglement. §§ 5–3 og 5–12 er relevante i denne saken.

§ 5-3. Grunnlag for protest

(1) Protester kan kun fremmes på følgende grunnlag:

a. at et lag har benyttet spiller som ikke var spilleberettiget,

b. feil fra arrangøren av kampen,

c. grove feil ved dommerens forståelse eller praktisering av regelverket, men ikke feil i dommerens skjønnsutøvelse,

d. at kampen ble spilt med en ikke-nøytral eller uautorisert dommer etter bestemmelsene i kampreglementet § 12-5 (5) og (6) og breddereglementet § 9-5 (5) eller (6)

e. andre vesentlige forhold som har ledet til at kampen ikke ble avviklet på sportslige vilkår.

(2) Protester kan gjelde både forhold oppstått før og under kampen.

§ 5-12. Avgjørelsen av protester på grunnlag av dommerfeil

Finner avgjørelsesmyndigheten at det er begått slike feil av dommeren som nevnt i § 5-3 (1) bokstav c skal kampen spilles på nytt dersom avgjørelsesmyndigheten finner det overveiende sannsynlig at feilen har påvirket kamputfallet. I øvrige tilfeller skal protesten forkastes og kampresultatet opprettholdes.

Publisert: 25.09.25 kl. 16:33

Logg inn for å lese og kommentere - helt gratis!

Read Entire Article