Gjorde dette til en global sensasjon

1 week ago 13


Hva har noen av de største TV-suksessene i Norge de siste årene til felles?

De kommer fra Sør-Korea.

Den ene har vært fast inventar på NRK i over fire år. Den andre kunne skryte på seg å ha over en million seere i snitt per episode i fjor.

Både «Maskorama» og «Spillet» på TV 2 har sin opprinnelse fra det nye Mekka innen underholdning i Asia – nemlig Seoul.

På relativt kort tid har koreanske produksjoner hatt en verdensomspennende suksess:

  • Squid Game Sesong 2

    HOLDER REKORDEN: «Squid Game» er straks inne i sin andre sesong. Hele 330 millioner seere har sett første sesong av serien.

    Foto: No Ju-han/Netflix
  • "The Glory" på Netflix

    Hevn-dramaet «The Glory» er en av de mest sette koreanske produksjonene på Netflix, og lå på topp 10 i mer enn 90 land da den kom i 2022.

    Foto: Graphyoda/Netflix

Koreanske dramaserier, også kalt K-drama, ble for alvor kjent internasjonalt da thriller-serien «Squid Game» ble tidenes mest sette serie på Netflix under pandemien. Noe den fortsatt er.

I tillegg har ferske realityserier som kokkeprogrammet «Culinary Class Wars» og muskel-konkurransen «Physical: 100» toppet listene på streamingtjenesten.

Hvorfor har koreansk TV plutselig blitt så himla populært?

  • King of Masked Singers i Sør-Korea. Et dommerpanel sitter på rekke og rad. De ler og prater sammen.

    ORIGINALEN: I den koreanske versjonen er det kjendisene i dommerpanelet som bestemmer hvem som går videre og hvem som ryker ut av konkurransen...

    Foto: Xin Li / NRK
  • På innspillingen av "King of Mask Singer" i Seoul

    ... noe de gjør sammen med det ekstatiske publikummet i salen.

    Foto: Xin Li / NRK
  • King of Mask Singer i Seoul

    Til forskjell fra «Maskorama» i Norge finnes det ingen backup-dansere i showet, men de maskerte blir ført ut på scenen av dresskledde agenter.

    Foto: Xin Li / NRK

Av med maska!

Når NRK møter opp i lokalene til MBC i den koreanske hovedstaden, er det hektisk stemning. MBC er et av Sør-Koreas største kringkastingsselskap, og det er nettopp her de to norske TV-favorittene stammer fra.

Både maskerte og umaskerte småløper mellom de lange korridorene. Det er varmt fra lyskasterne i det gigantiske studioet. Live-publikummet jubler.

Det er nemlig innspillingsdag for den største koreanske TV-suksessen av dem alle : «King of Masked Singers». Hjemme i Norge kaller vi den «Maskorama».

Programleder Kim Sung-Joo har ledet «King of Masked Singers» på MBC i alle år.

Foto: Xin Li/NRK

– Programmet finnes i 58 land over hele verden. Her i Sør-Korea går det på TV hver søndag, sier produsent Sung Young Kim.

Jepp. Her har de «Maskorama» hver eneste uke i året. Sånn har det vært i nesten ti år, og programmet nærmer seg 500 episoder.

Har du sett den norske versjonen?

– Ikke enda dessverre, men jeg har hørt at de norske kostymene nesten ser ut som om de kommer fra en musikal! Her bruker vi stort sett pappmasker, sier produsenten.

Kanskje ikke så rart når man må ha nye masker hver uke.

  • Produsent for "King of Mask singer" på MBC I Sør-Korea, Sung Young Kim.

    PÅ TRONEN: Sung Young Kim er produsent i «King of Masked Singers». Her med den maskerte deltakeren med det mystiske navnet «Carnival», som for tiden leder konkurransen i Sør-Korea.

    Foto: Xin Li
  • Bilde fra Maskorama 23. november 2024.

    NORSK MASKE: En av årets norske «Maskorama»-deltakere, «Vampyren». Kanskje litt musikalaktig, ja?

    Foto: Espen Solli

Selv tror hun det er flere grunner til at konseptet har slått godt an i så mange land. Det er definitivt et program som samler familien i sofakroken, mener hun.

– Og så tror jeg folk synes det er morsomt å se ulike typer mennesker i et musikkprogram. For eksempel kan det være en komiker eller en skuespiller som egentlig har en fantastisk sangstemme. Gjennom masken kan de vise en helt annen side ved seg selv, sier Kim.

  • King of Mask Singer

    SE MASKENE: En av deltakerne var utkledd som et glitrende data-tastatur.

    Foto: Xin Li / NRK
  • King of Mask Singers i Seoul

    .. mens en annen var utkledd som en lun sommerdag.

    Foto: Xin Li / NRK
  • NRK på innspilling av "King of Mask Singer" i Seoul

    Kostymene er enklere i designet enn i det norske søsterprogrammet.

    Foto: Xin Li / NRK
  • Masked Singer i Seoul Foto: Xin Li / NRK
  • Bak scenen på "King of Mask Singer" i Sør-Korea

    En rekvisitør viser frem en av deltakernes masker.

    Foto: Xin Li / NRK

Hun forteller at interessen rundt koreanske TV-programmer henger sammen med en økende internasjonal popularitet rundt koreansk kultur generelt, blant annet gjennom K-pop, koreanske filmer, K-beauty og koreansk matkultur.

Dette fenomenet har fått navnet hallyu, som kan oversettes på norsk til «den koreanske bølgen».

I Sør-Korea skiftes trendene ut ofte og raskt, forteller produsenten.

– Akkurat nå er den nye trenden i Sør-Korea mer lettbeinte dokumentariske programmer. Altså TV-show der man følger folk som lever sine vanlige hverdagsliv, og som ikke er så iscenesatt. Folk vil ha ektefølt TV, sier hun.

Men internasjonalt er det såkalte survival shows, altså konkurransebasert realityprogram, som slår best an, forteller Kim.

Culinary Class Wars på Netflix

«Culinary Class Wars» er et eksempel på et «survival show». Programmet, som kan beskrives som et slags «Masterchef» på høygir, har vært en av høstens store reality-snakkiser.

Foto: Sangwoo Kim/Netflix

Kaster milliardene på koreansk TV

I fjor informerte Netflix om at de kommer til å bruke 28 milliarder kroner på produksjon av koreansk innhold de neste fire årene. Totalen er det dobbelte av beløpet det har brukt i Sør-Korea siden 2016, melder selskapet.

Også andre store streamingtjenester, som Disney+, Amazon Prime og Apple TV+ er i ferd med å utvide sine lister med koreanske programmer.

Med andre ord kan du forvente å se enda mer koreansk innhold i spilleren din i tiden som kommer.

Physical 100 på Netflix

«Physical:100» har blitt en seerfavoritt på Netflix. Serien samler hundre topptrente mennesker i en svett konkurranse om hvem som presterer best fysisk.

Foto: Netflix

– Dagens TV-seere kjeder seg ekstremt lett. Derfor må man fange oppmerksomheten deres helt fra starten, sier produsent i MBC Jung Wan Hyun.

Når vi møter han på kontoret i Seoul, har han tatt seg en pause fra klipperommet. Det er kun noen dager igjen til tredje sesong av realityserien «Bloody Game» skal på luften.

«Spillet» ble den aller første adapsjonen av formatet utenfor Sør-Korea, men er for tiden også i produksjon i Sverige, Danmark og Finland.

– Jeg har fått med meg at «Spillet» er veldig populært i Norge, noe som er veldig hyggelig å høre, sier han.

Produsent for "Bloody Game" på MBC i Sør-Korea, Jung Wan Hyun.

Produsent Jung Wan Hyun er hjernen bak originalversjonen av norske «Spillet». NRK møter han på hovedkvarteret til MBC i Seoul.

Foto: Xin Li / NRK

Selv er han litt overrasket over den store internasjonale interessen for koreansk TV.

– Men jeg tror noe av det handler om at det koreanske TV-publikummet er blant verdens mest kresne. De vil ha noe nytt å se på hele tiden, og det må være bra, sier Hyun.

De konseptene som gjør det godt i Sør-Korea er enkle å forstå, samtidig som de må være underholdende og holde spenningen oppe.

– Hvis noe kan fenge koreanske seere, så vil det ofte også kunne fenge utenlandske seere, sier han.

Spillet sesong 2

POPULÆRT: «Spillet» er den største strømmesuksessen på TV 2 noensinne. Til våren er det klart for sesong nummer to.

Foto: Vegard Breie/Mastiff/TV 2

Produsenten mener det fortsatt er tradisjonelle kjendisprogrammer som blir mest sett på lineær TV i Sør-Korea. Men det er definitivt konkurransedrevet reality, som «Spillet», som er mest populært på streamingplattformene.

– Spesielt den yngre generasjonen elsker «survival shows». Det er definitivt det som slår best an, sier han.

Ble fascinert med én gang

«Alle» i TV-bransjen følger aktivt med på Sør-Korea. Mange ønsker å sikre seg rettighetene til formatene som dukker opp derfra, fordi man har sett at de har gjort det veldig bra tidligere, sier Jostein Olseng.

Han jobber som administrerende direktør i Mastiff, som produserte «Spillet» for TV 2.

Olseng mener mange av de koreanske konseptene oppleves som nyskapende, noe som var en av grunnene til at de valgte å satse på «Spillet».

Jostein Olseng

Foto: Marta Komarnicki/NRK

– Vi ble fascinert med én gang. «Spillet» hadde spennende elementer som blant annet var inspirert av den koreanske filmen «Parasite» og serien «Squid Game». Det var rett og slett et format som hadde flere lag, og som så helt annerledes ut fra noe vi hadde sett før, sier han.

Vi kommer nok til å se enda mer fra Sør-Korea i tiden som kommer, spår Olseng.

– Det er flere sterke sørkoreanske formater som jeg tror kommer på TV her i Norge eller i Europa om ikke så lenge, sier han.

Men.. masken må av!

Tilbake til innspillingsstudioet i Seoul.

Produsent Sung Young Kim forteller meg at de har lekt litt med tanken om å få til en internasjonal versjon av sangkonkurransen.

– Et «Maskorama» der alle de ulike landene er med hadde vært gøy, sier hun.

Alle som har sett «Maskorama» vet at noen må bli stemt ut til slutt. Og i alle versjoner av konkurransen må masken falle. Det er jo liksom hele poenget.

Så – hvis du lurer på hvordan de kaster maska i den koreanske versjonen av «Maskorama»:

Det var rapperen Emma i K-pop-gruppen BADVILLAIN som skjulte seg bak akkurat denne masken.

Du kan se den norske «Maskorama»-finalen lørdag klokken 19.50 på NRK TV.

Hei !

Jeg er journalist i kulturavdelingen til NRK og skriver om alt fra populærkultur og kunst til musikk og film. Har du tanker om det du har lest, eller tips til en sak? Send meg gjerne en e-post!

Read Entire Article