– Det finnes forskjellige tilbakemeldinger. De viktigste er lyd, tale og vibrasjoner i konsollen.
Det sier Marcus Pedersen (23) som bor i Tromsø. Han er blind og glad i å game.
Favorittspillet hans er «The Last of Us». I spillet må han ha gode strategier og løse problemer. Og kvitte seg med fiender.
Men for å kunne spille, må de som har utviklet spillet legge til rette for det.
En av dem er lyder. Eller «pling», som Marcus kaller det:
– Det er små plingelyder. Det er et tegn på at det er en ting jeg kan gjøre noe med. En dør i veien, eller noe jeg kan plukke opp, sier Marcus og legger til:
– Det er også viktig med tale, slik at vi kan forstå hva det er som skjer:
Spillkonsollen kan også vibrere. Det skjer når de får en muntlig beskjed, samtidig som det skjer noe spilleren må vite om.
Slik kan han spille noen av de samme spillene som dem som ser. Men disse hjelpemidlene er valgfritt å legge inn.
- Les om Ranim (28) som er helt avhengig av medstudenter eller forelesere for å finne frem til forelesningene.
Marcus har ett ønske
Marcus mener at det er viktig med tilgjengelighet, fordi det handler om å bli inkludert.
Han skryter av spillmiljøet i byen.
Nå samarbeider han med Tvibit, et tilbud for unge i Tromsø.
De har sett på hvor tilgjengelig noen spill faktisk er. De har også hjulpet Marcus med å få riktig utstyr, som for eksempel PlayStation og konsoller.
Målet er å finne ut av hvordan Marcus, og andre som ikke ser, kan spille de samme spillene som dem som ser.
VIDEO: Det er ikke bare i Tromsø de tester ut gaming for svaksynte. I Møre og Romsdal har de satt i gang med et nytt prosjekt:
23-åringen har ett ønske: At de som utvikler spill er mer opptatt av tilgjengelighet.
Slik at alle kan ta frem konsollen og spille de samme spillene.
- Les om Elise som ble kjent med nye kolleger gjennom dataspill.
- Les om ny teknologi som gir blinde en enklere hverdag.
Ingen formelle krav til universell utforming
Jan Beniamin Kwiek er rådgiver i Uu-tilsynet, tilsynet for universell utforming av IKT.
Han mener at gaming er en viktig sosial arene for de unge. Om de ikke kan delta, kan det føre til digitalt utenforskap.
Det kan få konsekvenser for både forholdet til venner og fritid, ifølge han.
Kwiek sier at det ikke finnes noen formelle krav til universell utforming av spill.
– Dette skyldes ofte først og fremst holdninger, men i tillegg tekniske utfordringer og mangel på innovasjon.
Men det finnes heldigvis noen spill som har tatt hensyn.
«Fortnite» er et av spillene med flere tilgjengelighetsfunksjoner, ifølge Kwiek.
– Dette viser at de som klarer å tenke på dette fra starten av får det til bedre enn konkurrentene. Det viser også universell utforming sin kraft i møte med innovasjon.
«Last of Us Part II», favorittspillet til Marcus, har fått priser fordi det er så tilgjengelig.
Kwiek mener det er spesielt en grunn til det: At utviklerne har samarbeidet med eksperter på tilgjengelighet og brukere med funksjonsnedsettelser.
Og det arbeidet var i tankene fra start, ifølge han.
- Les om Thomas Tvedt fra The Voice som skulle synge konsert på Musikkhøgskolen. Alle studentene fikk noter, utenom ham.
Marcus frykter at han mister motivasjon
Marcus følger med på videoer fra andre blinde som spiller spill.
Han sier at det er noen selskaper, og spill, som er tilgjengelig slik at han kan spille.
Men det gjelder ikke alle.
– Hvis spillet ikke er tilgjengelig nok, så kan jeg stå fast og miste motivasjon til å spille.
Publisert 08.11.2024, kl. 21.53