Talentene møtes for første gang: – Endelig ute av min mørke øvingshule

1 month ago 25



De har brukt uendelig mange timer alene med instrumentet sitt;

et piano, et eufonium, en cello.

Én av pianistene, 20 år gamle Sebastian Egebakken Svenøy fra Oslo, er Norges håp i den internasjonale konkurransen for klassisk musikk:

Eurovision Young Musicians.

– Det er veldig stort å være her. Å vinne Virtuos var veldig gøy og litt uventet. Og nå som jeg er her, er det bare å kose seg!

Sebastian Egebakken Svenøy (20) spiller på et flygel foran et stort vindu i Stormen konserthus i Bodø.

– Sinnssykt høyt nivå

De 11 deltakerne er blant de beste klassiske solistene i Europa mellom 12 og 21 år.

Vinneren av EYM kan nemlig få en kickstart på solistkarrieren sin og bli en internasjonal stjerne.

– Det er et sinnssykt høyt nivå på årets deltakere, sier Arild Erikstad, som var med på å velge ut Sebastian som finalist.

Alfaré: – Liker å være outsideren

Enkelte land, som Sveits, viser konkurransen stor interesse og har et eget dokumentarteam som følger deres deltaker, Valerian Alfaré.

20-åringen er spesielt glad for å møte andre likesinnede.

– Endelig er jeg ute av mitt lille øvingslokale! Det er deilig å komme opp hit Bodø med den friske luften og de flotte fjellene, og ikke minst å møte de andre deltakerne.

Eurovision Young Musicians - finalen i Wien

WIEN: Slik så det ut da EYM-finalen var i Wien i 2011. I 2024 er den i Bodø og sendes på NRK1 17. august kl. 21.

Foto: Eurovision Young Musicians

– Ja, for det er en viktig konkurranse?

– Ja, det er det. Men de andre deltakerne er flotte folk, og vi har vært sammen på fritiden siden vi kom hit ... Det har tatt bort en del av presset. Selv om det er en konkurranse, føler jeg ikke at vi kjemper mot hverandre.

– Men hadde det ikke vært mer rettferdig om du konkurrerte mot andre på samme instrument, eufonium?

– Nei, jeg liker å være outsideren. Siden jeg er den eneste med dette instrumentet, er det enklere å skille meg ut, sier Alfaré.

 Valerian Alfaré står foran et stort vindu i Stormen konserthus og ser til siden for kamera.

Valerian Alfaré (20) fra Sveits håper på å bergta Europa med eufoniet sitt. 👉

Foto: Synnøve Sundby Fallmyr / NRK
Sveitsiske Valerian Alfaré (20) står ute på en båt med et kamerateam rundt seg. Vinden blåser i håret hans, og han ser ut til å snakke med noen.

Et dokumentarteam følger den unge sveitseren på sin reise til Norge og som EYM-finalist.

Foto: Daniel Hong Hansen / NRK

Sveits vant årets Eurovision Song Contest, og her reklamerer artisten Nemo og andre ESC-deltakere for neste Eurovision-konkurranse; EYM.

Helt forskjellige instrumenter: – Vanskelig å si hvem som er best

Juryen får litt av en oppgave når de skal bestemme hvem som er den beste solisten når alle konkurrerer med forskjellige instrument.

– Men selv om alle hadde spilt piano, er det vanskelig å si hvem som er best. Man må bare ikke ta seg så nær av hva resultatene blir, sier Sebastian Svenøy.

Svenske Svenske Hugo Svedberg (16) på cello er glad for å dele scenen med flere typer instrumenter:

– Det er nå slik konkurransen er. Det er ikke så ofte man konkurrerer med andre instrumenter, så jeg synes det er spennende.

 Sebastian E. Svenøy ved flygelet, sveitsiske Valerian Alfaré med sitt eufonium og svenske Hugo Svedberg med sin cello.

Lørdag kveld skal de spille i Stormen konserthus med Kork foran et europeisk TV-publikum.

Foto: Synnøve Sundby Fallmyr / NRK

Som Haaland vs. Warholm?

Men hvordan i all verden kan juryen bestemme?

Det må da bli som å sammenligne en ung Erling Braut Haaland (fotball) mot Karsten Warholm (hekkeløp)?

– Nei, slik blir det ikke.

Arild Erikstad er tidligere programleder i NRKs Hovedscenen, blant annet, og har selv sittet i lignende juryer.

– I så fall måtte det handla om hvem som har mest utstråling.

Haaland vs. Warholm

IKKE HELT SLIK: Å sammenligne klassiske instrumenter med sportsgrener funker ikke, ifølge Erikstad.

Foto: Fredrik Varfjell/Sarah Meyssonnier (Reuters)

For nå du skal prestere med et instrument på scenen, handler det ikke bare om det taktiske; hva du spiller, om du treffer notene til riktig tid ...

Det handler om måten du fremfører på:

om du treffer publikum med ditt kunstneriske uttrykk, din innlevelse, din energi.

– Musikk er rett og slett noe annet enn sport. Nå har vi nettopp hatt OL, og det er enklere å måle; høyde og lengde, og så videre. Slik er det ikke helt i musikk.

Apropos fremføring (røpealarm!); se stykket Svanøy skal spille på lørdag:

Sebastian Egebakken Svenøy, klaver Camille Saint-Saëns: Pianokonsert nr. 5, 3. sats ca. 6

– Men hadde det ikke vært bedre hvis alle spilte samme instrument?

– Det hadde nok vært enklere for juryen, men kjedeligere for publikum, tror jeg.

Erikstad lover litt MGP-stemning over det hele.

– Dette blir stort.

Arild Erikstad, tidligere programleder for NRK Kultur utenfor Stormen konserthus i Bodø.

Arild Erikstad lanserte idéen om å legge EYM til Bodø i 2024. – I begynnelsen var noen skeptiske, det er jo i utkanten i europeisk sammenheng ... Men nå snakkes det om i det klassiske miljøet, at konkurransen skal være nettopp her i Bodø.

Foto: Synnøve Sundby Fallmyr / NRK
EYM-deltakere på båt

De skal kanskje konkurrere mot hverandre ...

EYM-BOAT-Adam Znamirovsk

Men etter mange øvingstimer alene med instrumentet ...

Pierre Emmanuel og Sebastian snakker sammen på båt.

... er det fint å møte likesinnede.

Foto: Celina Øier/NRK

Dette er deltakerne i EYM 2024

Publisert 16.08.2024, kl. 18.23

Read Entire Article