Sørlandsbedrift fikk bot på 18 millioner

5 days ago 2



Økokrim har gitt bedriften Fiven i Lillesand en bot på 18 millioner for få ha sluppet ut mer enn det de hadde tillatelse til av den alvorlige miljøgiften Benzo A Pyren, et kreftfremkallende stoff, og for å ha gitt feil opplysninger til Miljødirektoratet i 2021.

Politiadvokat Ida Sletsjøe i Økokrim sier de ser alvorlig på saken, og håper forelegget vil sende et signal om at slike lovbrudd vil bli straffet, og dermed forebygge at andre bedrifter gjør det samme.

– Vi tar foretaksboten til etterretning og har gjort konkrete tiltak for å styrke internkontroll og rapporteringsrutiner, sier selskapets administrerende direktør til NRK.

Read Entire Article