Havvindsamarbeidet Ventyr har søkt om forlenget frist for å sende inn konsesjonssøknaden for prestisjeprosjektet Sørlige Nordsjø II.
Det skriver nettstedet EnergiWatch.
Strømmen fra Sørlige Nordsjø II skal etter planen føres i land på Lista i Farsund og derfra gå videre i kabler til en transformatorstasjon i Kvinesdal og ut på det nasjonale strømnettet.
Nøyaktig trasé og ilandføringssted i prosjektet er ikke endelig avgjort.
Utbyggeren opplyser at prosjektet har møtt på utfordringer for ilandføringsalternativene for strømmen «knyttet til å sikre de nødvendige tillatelsene for å gjennomføre kartlegginger og feltundersøkelser som kreves for å vurdere prosjektets tekniske gjennomførbarhet», ifølge EnergiWatch.
Sørlige Nordsjø II er Norges første storskala havvindprosjekt.








English (US)