Natt til søndag norsk tid bekrefter det amerikanske militæret at de har gjennomført nye angrep i området rundt Hormuzstredet.
– Iran fikk en mulighet til å overholde våpenhvileavtalen, men valgte ikke å gjøre det, skriver Den amerikanske sentralkommandoen (Centcom) på X.
Det opplyses ikke nøyaktig hvor de har angrepet, men Irans statelige kringkaster Irib melder om at det er hørt eksplosjoner nær byen Sirik.
Bakgrunnen for angrepet er at iranske styrker skal ha angrepet oljetankeren Kiku i Hormuzstredet lørdag. Tankeren fraktet over to millioner fat råolje og var på vei til en havn i De forente arabiske emirater, skriver AP News.
Centcom opplyser at de har angrepet iransk militær overvåkningsinfrastruktur, kommunikasjonssystemer, luftvernsanlegg og dronelager som svar på angrepet.
Dette er andre gang på få dager at USA svarer militært på iranske angrep mot handelsskip. Torsdag ble et skip angrepet utenfor Omans kyst, og USA gjennomførte motangrep dagen etter.
President Donald Trump bekrefter angrepene på Truth Social og advarer om konsekvensene dersom Iran ikke overholder avtalen.
– Vi har angrepet iranske missil- og dronelager for brudd på våpenhvileavtalen – igjen, skriver Trump, og legger til at det kan komme et punkt der USA ikke lenger kan være rimelige.
– Hvis det skjer, vil Den islamske republikken Iran ikke lenger eksistere, truer presidenten.



English (US)