Ikke alle filmer måles etter antall solgte billetter

1 month ago 23



Vi samler opp avisens kortinnlegg i spalten «Kort sagt». Her er dagens innlegg. Foto: Ketil Blom Haugstulen / Ellen Eriksen

Publisert: 25.09.2024 23:00

Dette er et debattinnlegg. Eventuelle meninger i teksten står for skribentens regning. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.

Debatten om norske filmers suksess på kino (Aftenposten, 23. august) må nyanseres. Ikke alle filmer er laget for kommersiell suksess og måles etter antall solgte billetter. «The Recovery Channel» er et eksempel på en film som bruker kinorommet til å gi publikum en kollektiv filmopplevelse og setter dagsorden om et viktig tema. Å foreslå strømmetjeneste som alternativ ville ikke gi publikum en slik opplevelse. Det gir også et svært skjevt bilde å sammenligne slike filmer med storproduksjoner med bred kinolansering og store budsjetter.

Det skapes i artikkelen et kunstig skille mellom kinofilmer og strømmefilmer og påstås at det er tabu i bransjen å snakke om dette. Det er det ikke. Regissører, produsenter og distributører diskuterer hvordan filmene skal nå publikum hele tiden.

Dessuten – strømmetjenester oppgir ikke seertall, så det er vanskelig å måle en films virkelige gjennomslag der. Publikum trenger ikke ensretting. Kunstnerisk frihet og ytringsfrihet må beskyttes, både kommersielle og mindre filmer bidrar til et mangfold av filmer i det offentlige rom. La dem leve side om side.

Ellen Ugelstad, filmmaker, «The Recovery Channel»

Read Entire Article