Torghatten Midt skal drive det elektrifiserte ferjesambandet mellom Vennesund og Holm de neste 13 årene.
Det melder Nordland fylkeskommune i en pressemelding.
Avtalen har en total ramme på nesten 1,2 milliarder kroner.
Selskapet drifter strekningen også i dag, og dagens rutetilbud vil bli opprettholdt.
Det vil koste fylkeskommunen i underkant av 100 millioner kroner årlig å drifte ferjetilbudet.
Fylkesråd Richard Dagsvik er tilfreds med tildelingen og at prisen ikke ble høyere.
– I dette tilbudet fra Torghatten ser det ut til at kostnadsnivået har stabilisert seg, og vi registrerer at det ikke ble så dyrt som vi hadde fryktet, sier Dagsvik til Nordland fylkeskommune.
Det skal gjennomføres tekniske oppgraderinger i løpet av kontraktsperioden, men ifølge fylkeskommunen vil passasjerene merke lite til dette.
Tapende budgivere har nå en standard klagefrist på ti dager.









English (US)