Det har nok vært litt ugreit å være Drake det siste året, for å si det mildt. Siden mars i fjor har Drake, eller Aubrey Drake Graham, om du vil, vært i en meget offentlig og ydmykende «rap beef» med Kendrick Lamar Duckworth.
Drake har, blant annet, blitt beskyldt for pedofili, menneskehandel, og å gjemme enda et barn. Samtidig har rivalen Kendrick Lamar håvet inn Grammy-priser, toppet hitlistene og nylig opptrådt som pauseinnslag under årets Super Bowl.
Om det noen gang har levd noen som har «negative aura points», er det vår 38 år gamle kanadiske rap- og r&b-superstjerne. Det er åpenbart at Drake sårt trenger et comeback for å sementere legendestatusen.
Bestevenner
Som lyn fra klar himmel under en konsert i sommeren 2024 annonserte Drake at han og med-kanadieren PartyNextDoor skal slippe et samarbeidsalbum.
PartyNextDoor (Jahron Anthony Brathwaite) var den første artisten til å signere kontrakt med Drake sitt eget plateselskap OVO, og har gjestet flere Drake-låter tidligere.
KRYPTISK: Drake og PartyNextDoor skjuler fjesene godt på albumcoveret. Foto: OVO / Republic
Foto: OVO/REPUBLIC / NRKEt halvt år senere, på selveste valentinsdagen, har albumet «$ome $exy $ongs 4 U» blitt en realitet. I løpet av 73 minutter synger og rapper Drake og PartyNextDoor om kvinner og sex, og lite annet.
«$ome $exy $ongs 4 U» er det kåteste, kleineste og mest ydmykende Drake har sluppet på lenge, men samtidig er det også det beste. Som en slags antihelt-duo med forførelse og manipulering som superkrefter spiller Graham og Brathwaite hverandre ekstremt gode.
PartyNextDoor sin vokal passer perfekt til det minimalistiske lydbildet preget av mørk, dyp bass og lange synthtoner som fyller mesteparten av albumet. Som kontrast fungerer Drake sin gnålete og tidvis skjærende stemme bra, for en gangs skyld. Satt sammen skaper artistene fin harmoni, hvilket er åpenbart fra første låt, «CN TOWER».
Dette er ikke et album med smarte metaforer, intelligente tekstlinjer eller eksperimentering med forskjellige beats. Takk Gud for det, for alle de gangene Drake har prøvd seg på dette i det siste, har det kun resultert i dritdårlig musikk.
Katta er ute av sekken
Verken Drake eller PartyNextDoor legger skjul på at de foretrekker en hedonistisk livsstil. Tematikken speiles i produksjonen på albumet i regi av OVO sin helt egen produsent og lydtekniker, Noel Cadastre. Dette gjør at artistene har helt fritt spillerom.
På store deler av «$ome $exy $ongs 4 U» holder alle seg på den brede veien, dog noe sjanglete.
Det er generelt lite negativt å si om albumets første halvdel. Beatene er minimalistiske og hypnotiserende og minner på mange måter om den helt tidlige musikken til The Weeknd. Tekstene, stemmebruken, vokalferdighetene, rapflyten og samspillet med instrumentalen gir tilbakeblikk til da Drake var på sitt beste.
Låtene «Moth balls», «Spider-man Superman», «Deeper», «Small Town Fame» og «Gimme a Hug» er, utenom å ha helt forferdelige titler, nærmest perfekte når det gjelder rap-/R&B-miksen Drake har som varemerke.
Om det er ett album som kan markere en ny gullalder for 38-åringen, er det nettopp «$ome $exy $ongs 4 U».
Drake-problemet
Men, og det er alltid et men når det gjelder Drake: Det at han kan, og klarer, å lage god musikk, betyr ikke at det er noe han er særlig flink til å gjøre det konsekvent.
Selv om «$ome $exy $ongs 4 U» hverken er upassende langt eller kjedelig å lytte til, er det, på lik linje med flere andre Drake-album, preget av låter som utelukkende oppleves som fillers.
En håndfull dårlige låter påvirker et ellers bra album på en særdeles uheldig måte.
NORGESBESØK: Drake i Telenor Arena i 2017.
Foto: Kim Erlandsen / NRK P3Ikke engang god produksjon eller PartyNextDoors flotte sangstemme klarer å redde de totalt overflødige låtene som «Lasers», «Die Trying» og «When He's Gone».
Låtene «Meet Your Padre», «Nokia», og «Glorious» på siste halvdel er ikke bare unødvendige, de er rett og slett helt forferdelige. Det er nesten godt gjort å lage musikk som på alle mulige måter er tortur for ørene, i hvert fall såpass langt inn i en suksessrik karriere.
Et nødvendig rævspark
Så gjenstår et spørsmål man mest sannsynlig aldri får noe godt svar på. Hvor mye av musikken til Drake med høy kvalitet skyldes eksterne krefter?
Det er vanskelig å si om «$ome $exy $ongs 4 U» er et bra album fordi det vies mer tid til PartyNextDoor, eller om det er et bra album fordi Drake holder seg til det han kan best.
På lik linje skinte også Drakes samarbeidsalbum med Future, «What a Time To Be Alive», fra 2015. Om hemmeligheten bak et bra Drake-album er mindre Drake, står man ovenfor en meget klein problemstilling.
Uavhengig av hvilke faktorer som har bidratt til at «$ome $exy $ongs 4 U» lykkes, er det viktigste å ta med seg at Drake endelig har laget bra musikk igjen.
«$ome $exy $ongs 4 U» lykkes fordi albumet renner over av følelser og en klar visjon – men kun koblet opp om det å være kåt.
Foto, toppbilde: Chris Delmas, AFP / NTB og Brent N. Clarke, AP / NTB
Publisert 17.02.2025, kl. 14.48