Varsler en styrket mobilisering av helsevesenet

2 hours ago 3



 Skjermbilde Foto: Skjermbilde
    Oppdatert tirsdag 23. juni kl. 13:28

    Frankrikes statsminister, Sébastien Lecornu, har kunngjort å styrke helsevesenets beredskap mot hetebølgen som rammer landet, ved å aktivere Orsan-planen på nivå 2 av 4.

    Orsan-planen gjør det mulig å «organisere opptrappingen av helsevesenet ved en alvorlig hetebølge» og «gradvis aktivere tiltak på sykehus, legevakt, fastleger og omsorgstjenester avhengig av pressnivået», ifølge helsemyndighetene.

    Nivå 2 innebærer for eksempel mulige utsettelser av planlagte operasjoner «om nødvendig».

    – Dette tiltaket skal styrke den medisinske reguleringskapasiteten, mobilisere nødvendig personell for å holde sykehusene i drift, sikre full koordinering mellom primærhelsetjenesten, sykehus, klinikker og EHPAD-er, samt tilpasse virksomheten dersom situasjonen krever det, skriver han.

    – Alle statlige tjenester er mobilisert for å håndtere hetebølgen, avslutter han.

    Publisert: 23.06.26 kl. 13:21Oppdatert: 23.06.26 kl. 13:28
    Read Entire Article