Meninger
Leder
Adopterte som kom til Norge ble fortalt historier fulle av løgn.
Norske myndigheter og adopsjonsorganisasjoner får sterk kritikk i en ny rapport fra granskingsutvalget som ble satt ned etter VGs serie «De ulovlige adopsjonene».
Det er altså ikke lenger noen tvil: Adopsjon til Norge har tidvis vært en kriminell virksomhet.
Til VG fortalte mødre at de ikke visste hvor det var blitt av barna sine, mens adopterte i Norge trodde de var gitt bort.
Den over 750 sider lange rapporten som ble lagt frem mandag, fastslår at det har foregått ulovlige adopsjoner.
Adopsjon fra korrupte militærdiktatur er slett ikke trygt. Norske myndigheter var ofte kjent med risiko og kritikk, men fulgte det ikke alltid opp.
Sammenblandingen av adopsjon og økonomisk bistand var problematisk.
Fra Chile mener utvalget at barn ble tatt fra mødrene ved fødselen med påstander om at de var dødfødte.
Norske myndigheter så ikke på dokumenter som ville gitt grunnlag for å reagere, skriver utvalget.
Nedslående nok er dette ikke ordnet opp i enda. Utvalget møtte mødre i Chile som fortsatt ikke hadde fått vite hva som skjedde med barna deres.
Fra Kina mener utvalget at det er stor risiko for at foreldre ikke frivillig ga fra seg barna sine. Likevel stolte norske myndigheter på kinesiske myndigheters forsikringer om at det ikke fantes økonomiske motiver.
Fra Sør-Korea har mange norskadopterte fått høre at de var hittebarn. Det viste seg å ikke stemme.
Fra Etiopia var det snakk om flere iscenesatte forsvinninger. I søskenprosjektet til Adopsjonsforum mener utvalget at økonomisk støtte påvirket foreldres valg om å gi fra seg barn.
I Ecuador gikk norske myndigheter med på å betale penger for å unngå et krav om å returnere et kidnappet barn.
Dette betyr ikke at alle adopsjoner var ulovlige. Det foregikk også adopsjoner etter boken. Mange adopterte har, uansett hvordan det skjedde, fått gode liv i Norge.
Men det fritar ikke norske myndigheter for ansvar.
Over 20.000 barn er adoptert til Norge fra utlandet. På begynnelsen av 2000-tallet var antallet på sitt høyeste.
I dag adopteres svært få barn fra utlandet. Praksisen som har pågått i over 70 år, er i stor grad stanset.
Årsaken er at norske myndigheter og adopsjonsorganisasjonene har innsett at de ikke kan være sikre på at adopsjonene skjer på lovlig og forsvarlig vis.
Det står i sterk kontrast til den manglende viljen til å ta varsler på alvor tidligere.
For norske myndigheter har vært en bremsekloss. I årevis ble det avvist at det fantes tegn på ulovligheter. Granskingen viser at det ikke stemte.
Varslene kom ikke én gang men gjennom flere tiår.
Bak statistikkene skjuler det seg mennesker som har betalt en høy pris. Foreldre som mistet barna sine, barn som har levd med uriktige forklaringer om hvem de er og hvor de kommer fra.
Historien kan ikke gjøres om. Men norske myndigheter bør erkjenne sin rolle.
Derfor er en unnskyldning på sin plass. Skaden som er skjedd, kan ikke repareres.
Men myndighetene og de som bisto, sviktet i oppgaven med å beskytte både barna og foreldrene.
Noen av barna som kom til Norge, var slett ikke blitt foreldreløse. De var rett og slett stjålet.
Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for VGs holdning. Lederartiklene legger ikke føringer for vår nyhetsdekning.

1 day ago
1







English (US)