Tirsdag ble det klart at landslagskeeper i ishockey, Henrik Haukeland, bytter klubb til russiske Traktor Tsjeljabinsk.
Nå begrunner han valget overfor TV 2.
– Jeg er fullt klar over at dette valget vil skape reaksjoner, og det har jeg vært bevisst på gjennom hele prosessen. Dette er heller ikke en beslutning jeg har tatt lett på, skriver han til TV 2.
Haukeland har foreløpig ikke kommentert overgangen for NRK.
Keeperens nye klubb har koblinger til Russlands president Vladimir Putin. Presidenten i Traktor Tsjeljabinsk har ifølge TV 2 vært viseminister i energidepartementet og representerer Putins parti.
– Jeg har forståelse for at dette er et tema mange er opptatt av. Men jeg har valgt å fokusere på de sportslige og profesjonelle sidene ved tilbudet jeg har fått. Dette har først og fremst vært en karrierebeslutning for meg som hockeyspiller. Jeg ønsker ikke å gå inn på politiske spørsmål.
Valget om å spille i Russland betyr at han mister landslagsplassen. Norges Ishockeyforbund har et klart vedtak om at det ikke er aktuelt å ta ut spillere som representerer russiske klubber.
31-åringen vil gå opp i lønn fra hans tidligere klubb i tyske Straubing.
– Jeg skal ikke legge skjul på at de økonomiske betingelsene har vært en del av vurderingen. Som profesjonell idrettsutøver har man et begrenset karrierevindu, og det ville vært uærlig å si at det ikke spilte en rolle, sier ishockeykeeperen.
Haukeland har vært en del av det norske landslaget i ti år, og han har vært førstekeeper siden 2019.










English (US)