Høyesterett erklærte dumpingen ugyldig. Nå lurer europeiske myndigheter på hvorfor Norge fortsetter å fylle fjorden med avfall.
Publisert 22.06.2026 21:11
Esa ber regjeringen forklare hvorfor dumping av gruveavfall i Førdefjorden fortsetter etter at Høyesterett kjente utslippstillatelsen ugyldig.
To dager etter Høyesteretts dom mot staten, ba Esa Norge 19. juni om en redegjørelse, skriver Filter Nyheter.
Organet passer på at Norge, Island og Liechtenstein følger reglene i EØS-avtalen.
Derfor sa de nei
Høyesterett slo fast at staten ikke hadde rett til å bruke en unntaksregel i EUs vanndirektiv, som blant annet krever at tiltaket må tjene et samfunnshensyn som er tungt nok til å veie opp tapet.
Efta-domstolen slo i fjor fast at ren lønnsomhet ikke teller.
Likevel har både regjeringsadvokaten og klima- og miljøministeren slått fast offentlig at driften ikke stanser av den grunn.
– Selvsagt kan de ikke de
Leder Truls Gulowsen i Naturvernforbundet mener Esa stiller svært gode spørsmål.
– Mener Norge virkelig at Nordic Mining skal kunne fortsette å forurense uten gyldig tillatelse? Selvsagt kan de ikke det. Vi oppfordrer regjeringen til å lytte til rådene fra flere av landets ledende jurister som har gått ut og sagt at dumpingen må stanses umiddelbart, sier Gulowsen til NTB.
Esa ber regjeringen svare innen 3. juli på fire punkter, blant annet om selskapet fortsetter å dumpe gruveavfall og i så fall lovhjemmel for det.
Klima- og miljødepartementet bekrefter til avisen at de har mottatt brevet og vil svare innen fristen.








English (US)