Det sier dragartistene Elektra Puzz og Karaoke Karl. De er noen av de flere titusener som markerer Oslo Pride.
– Dette er den tryggeste dagen å være synlig på.
Noen dager kvier de seg for ta beina fatt hjem. Derfor tar de heller en taxi.
Men ikke i dag.
For noen er dagen en feiring. For andre er det viktigst å stå opp for rettighetene.
– Verden er veldig delt nå, derfor er det viktig at vi demonstrerer, sier Rebecca Carillero Hamre til VG:
– Jeg er så glad for at det er trygt her i Norge.
De siste årene har flere og flere møtt opp for å fylle Oslos gater med glitter, flagg og regnbuens farger.
Sol og 25 grader stopper ikke de lærkledde.
For noen er dagen en av de viktigste i livet.
Her er de fleste representerte.
De som har kjempet lenge.
Andre kanskje for første gang.
Noen møter opp for å vise at de er stolte over barna sine.
– Jeg synes det er så viktig, sier Eva Breim (72) til VG.
Noen vet litt bedre enn andre hvorfor man markerer.
Her går politikere fra mange partier.
Og organisasjoner fra næringslivet.
Unge og gamle.
Jazzmusikere, advokater og de som jobber på sykehus.
Kirken, skolen, politiet, korps og kor.
De som vil stå midt i det, og de som helst vil se på fra avstand.
Alle for å markere en ting: Her kan man være som man er.

6 hours ago
3




English (US)