Norge er klar for nok en fotballfest.
I Oslo suser stappfulle trikker mot sentrum.
En fotballgal hovedstad girer opp til gruppefinalen i VM mot Frankrike. Over 100.000 har samlet seg i sentrum, skriver Aftenposten.
Samtidig gjør politibetjentene seg klare til nattpatrulje i Oslo.
De kan møte fest, fyll, bråk og store glis.
For kvelden er varm, pilsen på uteserveringene er kald og hovedstaden syder med fotballglede.
NRK følger politibetjentene Halvor Grønli og Simon på vei til Jordal Amfi. Førstnevnte er fagansvarlig for uteliv i Oslo sentrum.
– Partysjef?
– Det er vel «ingen kommentar» man sier til slikt, svarer Halvor med et smil.
Foto: Truls Skram Lerø / NRK
Foto: Truls Skram Lerø / NRK
4200 har stimlet sammen for å se kampen her.
– De har god kontroll, altså. Kjempebra, sier Halvor.
Så vender makkerne snuta mot sentrum, hvor flere har drukket tilsvarende en snau arbeidsdag.
Foto: Truls Skram Lerø / NRK
Foto: Truls Skram Lerø / NRK
Foreløpig stemningsrapport: God.
– Det er en stor fordel er at alle heier på det samme laget, sier Simon, som sitter bak rattet.
Med unntak av et knippe ihuga franskmenn, selvfølgelig. Det hender jo at norske fotballfans barker sammen.
Samtidig leder Frankrike 4–1. Kampen ebber ut og den siste fløyta går i Boston.
Like etter velter folk ut av parker, puber og kneiper rundt Karl Johan. Simon parkerer politibilen midt i folkehavet.
De rødkledde hyler i kor.
– Norge vinner VM! Norge vinner VM i år!
Fansen svetter, gliser og hiver seg på bakken i spontane ro-tog.
Foto: Truls Skram Lerø / NRK
Foto: Truls Skram Lerø / NRK
Halvor smiler bredt.
– Vi må svelge en del kameler, for det er mye jeg har lyst til å håndheve her. Vi må velge litt, sier han.
For eksempel trafikkforseelser.
– Men det er viktigere at vi er synlig til stede der det er mye folk samlet.
Rundt midnatt stivner politibetjentenes smil.
Slagsmål ved Nationaltheatret, lyder meldingen de mottar.
De hiver seg i bilen, spurter inn på T-banestasjonen – og får øye på mulige gjerningspersoner.
Én blir stanset, en annen slipper unna.
Så går alarmen igjen: Nok et slagsmål, denne gangen på gateplan.
Inn i bilen, bånn gass og blålys på.
En eim av svovel trenger inn i neseborene idet Halvor og Simon trer ut av bilen. Flere bluss brenner ut på bakken.
Men det er ingen slagsmål å se.
– Det viste seg kun å ha vært noen som skrek, forklarer innsatsleder Lars Kostveit.
Heldigvis.
– Dette viser jo hvordan bare det at vi stod her i sted faktisk funker. Da var det rolig, sier Simon.
Grytidlig morgenen etter slår NRK på tråden til Oslopolitiets operasjonsleder.
Han heter Roy Langengen og har fulgt med hele natta. Oppsummert:
- En del ordensforstyrrelser etter kampen
- Noen slagsmål her og der – på Grønland ble to personer slått ned, én mistet bevisstheten
- Men ingen større hendelser eller alvorlige skader
Politibetjentene NRK fulgte, syntes det var færre hendelser enn vanlig.
– Det var som en normal helgekveld med stort sett god stemning blant fotballsupporterne, sier Langengen.
– Var det overraskende få hendelser?
– Nei, jeg synes at fotballsupporterne har oppført seg ganske bra hittil under VM, svarer han.
Hvordan gikk det andre steder i landet? NTB har sjekket.
I Innlandet ble et titalls personer bortvist fra arrangementer, skjenkesteder og det offentlige rom.
Politiet i Agder melder om flere bortvisninger og ordensforstyrrelser, mens en person ble pågrepet i Bergen etter å ha truet med kniv på et utested.
Publisert 27.06.2026, kl. 09.10 Oppdatert 27.06.2026, kl. 09.54







English (US)