Norge ror. Verden ser på. Svenskene og danskene gremmes.
Sindre Espe, VG
Publisert: 26.06.2026 20:09 | Oppdatert: 26.06.2026 20:48
– Påfunnet med fansens kollektive rospetakkel på tribunene holder selvfølgelig rent barnehagenivå, skriver Expressens kommentator Tomas Pettersson.
Den norske rofeiringen har spredt seg fra VM-tribunene til Times Square, barnehager og omsorgssentre.
I Sverige er det foreløpig ingen stående applaus.
Fredag ettermiddag samlet VG 15.000 roere fra Slottsplassen og nedover Karl Johan, der skikonge Petter Northug (40) trommet i gang det som kan ha vært verdens største roøkt.
Pettersson mener roingen er en «omstendelig og klønete» blek kopi av islendingenes berømte klapping, som tok av under EM i 2016.
Dette er ikke første gang norsk VM-feber får det til å koke på andre siden av grensen.
Da Norge sikret VM-billetten, slaktet den svenske fotballjournalisten og forfatteren Olof Lundh feiringen.
– Å feire avansementet foran 50.000 mennesker er ikke noe vinnere gjør – det grenser snarere til det patetiske, sa Lundh den gangen.
Fredag kveldFredag kveldKl. 21 på NRK1. møter Norge Frankrike i den siste gruppespillskampen. Tirsdag venter 16-delsfinale.
Skulle den norske VM-suksessen fortsette, kan det virke som Pettersson knapt tør å tenke på hvordan tilstandene kan bli her hjemme.
– Det kan bli helt fantastisk. Eller rett og slett uutholdelig, skriver han.
– Norge er laget vi skulle ønske vi var, skriver Aftonbladets Erik Niva i en kommentar (+).
Og snart kan svenskene få møte laget de skulle ønske de var: Norge og Sverige kan møtes i 16-delsfinalen.
Tanker om Petterssons utspill?
Surpomp!
Jeg er enig med ham
I Danmark er tonen minst like oppgitt.
– Dere håner oss, Norge. DERE HÅNER OSS!
Det skriver B. T.s journalist Johnny Wojciech Kokborg i en kommentar.
Han beskriver den norske VM-feberen som «ikke til å bære» og mener det som skjer nå, er «rett og slett motbydelig å bivåne for danske rooligansrooligansEn fredelig og festglad fotballsupporter. Ordet er satt sammen av rolig og hooligan, og brukes særlig om danske landslagssupportere som vil skape god stemning uten bråk.» – ja, faktisk «på grensen til nordisk voksenmobbing».
– Hva tenkte du da du så bildene fra Karl Johan med verdensrekorden?
– Nå har dere virkelig fått massepsykose i Norge. Men hatten av for at dere drar den til grensen – og langt over, sier Kokborg til VG.
Johnny Wojciech Kokborg
Journalist i danske B.T
– Du skriver at Norge «håner» Danmark. Hva er det som svir aller mest?
– Danskene er ikke med på festen, mens vi må se vår irriterende nordiske lillebror stikke av med all suksessen. Men det som gjør mest vondt, er å se Norges offensiv. Og det verste: Vi skulle hatt Ståle som landslagssjef.
– Hvor misunnelige er dere i Danmark?
– Jeg tror faktisk mange dansker holder med Norge. Men vi er også tynnhudede typer, som undertegnede, som nekter. Og jeg er grønn av misunnelse.
Om det var noen tvil: Danmark klarte altså ikke å kvalifisere seg til VM.
– Er danskene litt hårsåre?
– Ja, det er vi 100 prosent. Men vi er nødt til å gjøre vårt for å holde Norge nede. Dere får jo stormannsgalskap av selv den minste suksess. Hvis det var slik vi var under EM i 2021, ville jeg gjerne si unnskyld på vegne av Danmark.
https://@vgno/vgtv-stories?playlistId=A4fQFZ4qrqz3wCSSHlEyEFWO
2 hours ago
1


English (US)