– Nå skal Benken bort. Det løser cirka ingen problemer

2 hours ago 2



KOMMENTAR: Ved å fjerne Benken på Ruten har politikerne i Sandnes pyntet litt på middelklassemaleriet, men løst null problemer.

Juan Berabu Ulstein mener Benken fortsatt bør være et tilbud i Sandnes, og tror situasjonen blir verre uten. Foto: Kristian Jacobsen
  • Leif Tore Lindø

Publisert: Publisert:

For mindre enn 50 minutter siden

iconKommentar

Dette er en kommentar. Kommentarer skrives av Aftenbladets kommentatorer, redaktører og gjestekommentatorer, og gir uttrykk for deres egne meninger og analyser.

Ruten i Sandnes har blitt et flott sted. I min ungdom var det både et parkeringseldorado, og et fryktet sted. Det va så møje som rekte rondt på Ruten. Jeg har opplevd det sjøl. En kveld ble jeg jaget over parkeringsplassene av en åpenbart ruset mann med en rullekebab i neven.

Det tok en stund før det ble en artig historie.

Ruten er ikke som før. Nå er Ruten et sted folk oppsøker av helt andre grunner, såkalt urban rekreasjon. Ruten er en liten oase i sentrum der foreldre kan sitte på en benk og skrolle på telefonen mens ungene løper hit og dit. Ruten har også noen andre, faste gjester. Disse er ikke en del av den Chablis-drikkende middelklassen. De er skyggesiden og utramlerne i verdens beste land.

På Ruten har det i alle år eksistert et sted der folk med rusutfordringer var velkomne. Benken har aldri vært et forsøk på å løse et rusproblem, men et symbol på at jo, dette finnes, og disse folkene er også velkomne i Sandnes.

Vel, de var velkomne.

Nå skal Benken bort.

Det løser cirka ingen problemer.

Middelklassens lekeplass

Jo, forresten, det løser ett problem. Rusmisbrukere er ikke noe vi vil ha sånn rett i fleisen. Vi vil helst ikke ha dem i nabolaget vårt eller der vi spiser softis. Vi blir nervøse når ungene løper rundt i nærheten av dem på middelklassens lekeplasser. Den følelsen har mange av oss hatt, og den er forståelig. Men hvor ofte har vi egentlig saker der rusmisbrukere skader barn? Er det et ekte problem?

Les også

Ut mot forslag om å avvikle Benken: – Bør ikke fjernes

Les også

52 politi­oppdrag til Benken: Nå har de bestemt seg

Jeg har også vondt for å tro at en benk i seg selv rekrutterer nye rusmisbrukere. Jeg tror nokså få, kanskje ingen, ser Benken på Ruten og tenker «det der vil jeg bli en del av». Rusmisbruk har helt andre årsaker. Det verken oppstår eller forsvinner på grunn av en benk.

I vurderingen av Benkens fremtid har det blitt hentet inn faglige råd, rapporter og meninger fra et bredt spekter av instanser og berørte parter. Benken er ikke – og har aldri vært – uten problemer. Omsetting av narkotika, brukere fra andre kommuner og brukere med komplekse dobbeltdiagnoser og utagerende atferd samt voldsepisoder er blant forholdene politiet forteller om fra Benken.

Fra mars 2025 til mars 2026 registrerte politiet 52 oppdrag tilknyttet Benken. De fleste handlet om ordensforstyrrelser og plagsom atferd, men det var også ni voldsrelaterte oppdrag, inkludert slagsmål og kroppskrenkelser.

Politiet er en viktig kilde i slike saker, men politiet er også politi. De jobber mot kriminalitet og er ikke (rene) sosialarbeidere. Heller ikke politiet kan tro at disse 52 oppdragene forsvinner fordi Benken forsvinner. Rusmiljøene vil alltid føre med seg politioppdrag, og meg bekjent er rusmisbrukere stort sett en trussel mot andre rusmisbrukere.

De og Vi

Spørsmålet i denne saken er om vi kan/vil ha dem der vi andre ferdes, midt på Nye Ruten, midt i byens nye smykke. Dypest sett: Er de en del av vi?

Her tilhører jeg Den Myke Linje som mener Lov og Orden-kameratene nærmer seg en «ut av syne, ut av sinn»-metode Sandnes kan være bekjent av. Vi som samfunn har godt av å se at rusmisbrukere finnes. Folkene som tilhører dette miljøet er våre folk, en del av oss, og vi er forpliktet til å ta vare på dem. Å stue dem bort der vi ikke ser dem, er å sope folk under et teppe. Å fjerne et tilbud – en enkel benk – uten å gi dem noe bedre, det holder ikke.

I 2021 skrev forresten Aftenbladet om tre masteroppgaver som pekte på at «Nye Benken» trolig spilte en viktig rolle for tilrettelegging av trygghet, likeverd og sameksistens blant rusavhengige i Sandnes.

Etter mitt ringe syn tenderer det til å være graverende hvis Benken fjernes uten at det kommer et alternativ. Da viser vi oss fra en ordentlig dårlig side. Det vil være en form for human luking i bedet ingen kan være stolte av.

Et kjøligere Sandnes

På mandag bestemte 25 representanter fra H, Frp, INp og Pp at Benken skal bort, uten at et alternativ er på plass. Det var også den faglige anbefalingen fra kommunedirektøren. De 25 er verken onde eller dumme, men de har gått for en quick fix her som er ukledelig kjølig.

Vi har, og det gjelder ikke bare Sandnes, en tendens til å løse de problemene vi kan løse, raskt og enkelt, ikke de problemene vi bør løse. På rusfeltet er det tusen problemer. Det enkleste er å flytte disse stakkar folkene til et sted vi ikke ser dem. Men kvaliteten på et samfunn måles ikke i hvordan vi som fikser livet har det. Kvaliteten ligger i hvordan de som ramler av toget behandles.

I denne saken behandles de dårlig.

Jeg tillater meg til slutt å sitere tidligere gateprest i Sandnes, Gunther Theiss, som har lang erfaring med Benken. Han Facebook-forkynner et dypt humanistisk syn på saken som jeg slutter meg til.

En åpen russcene er bedre enn en bortgjemt sådan. I sistnevnte tilfelle blir det tyngre stoffer, større omsetning, mer vold og mer rekruttering av ungdom. En åpen russcene med et godt apparat rundt, er et smykke for byen, som viser at byen inkluderer alle sine innbyggere. Nå er signalet at når Ruten oppgraderes, nedgraderes rusomsorgen. Det er forferdelig trist. Min kjære hjemby Sandnes har blitt et kjøligere sted.

Mhm, amen.

Publisert:

Publisert: 27. juni 2026 09:09

Read Entire Article