«Hele» Norge rodde i takt – Northug ledet mulig ro-rekord i Oslo

1 day ago 3



Fredag ettermiddag samlet flere tusen seg i Slottstrappen og nedover Karl Johan i Oslo for å ro kveldens kamp inn.

 Snorre Schjønberg
RO: Tusenvis møtte opp foran Slottet og nedover Karl Johan for å ro for harde livet. Foto: Snorre Schjønberg

Publisert 26.06.2026 17:06 Sist oppdatert 24 minutter siden

Petter Northug var styrmann for en mannsterk forsamling på slottstrappen og nedover mot Karl Johan klokken 17.

VG har vært i kontakt med Guinness World Records for å få godkjent stuntet som en verdensrekord. 

Ro-farsotten har økt i styrke samtidig som det norske landslaget har levert sterke prestasjoner i VM i USA. De norske supporterne har flere ganger underveis i kampene rodd kollektivt, anført av en leder med stortromme.

Verdensomspennende

Fenomenet har spredt seg over hele verden, hvor flere og flere lar seg fascinere av den norske koreografien. I vårt eget land lar stadig flere seg lokke av lyden av stortrommen.

Fredag samlet hundrevis seg til roing på Fløyen i Bergen. I Hamar samlet tusenvis seg i Vikingskipet, og også i Haugesund , Bodø og Notodden ros det inn mot Frankrike-kampen. 

Kongehuset la ut en ro-video på Instagram fredag, og også i politiske kretser prøver man å henge med.

Stortinget slang seg forrige uke på bølgen, og i Stjørdal rodde kommunestyret i etterkant av en debatt om neste års økonomiplan.

Folk får ikke nok av roingen.

Kritikk

Men ikke alle omfavner fenomenet. Takten og ropet minner mistenkelig mye på Islands feiring fra 2016, og enkelte kjenner seg pinlig berørt over den kollektive entusiasmen.

Det svenske death metal-bandet Amon Amarth påstår å ha drevet med roing i 15 år, skriver Vårt Land.

– Vi er stolte over å se ro-tradisjonen seile inn på stadioner verden rundt, skriver bandet i sosiale medier.

Read Entire Article