Flertallet i bystyret i Arendal stemte i kveld for salg av gjenvinningstomta på Longum.
Arendal kommune vil selge tomta for 600 millioner kroner til Selskapet Bulk Infrastructure, som planlegger å bygge et datasenter.
Kommunen kjøpte tomta for 200 millioner kroner.
Fungerende ordfører i Arendal Inger Brokka de Ruiter (SV) har tidligere sagt at pengene skal brukes til å betale ned gjeld.
– Lavere gjeld betyr mindre renteutgifter, og dermed blir det mer penger til drift av kommunale tjenester.
Tomta var i utgangspunktet planlagt til bruk av Agder Renovasjon, men det gikk kommunen bort fra.
Nå er Brokka de Ruiter glad for at det blir nytt liv på tomta.
– Morrow gikk dessverre konkurs. Nå får vi en ny mulighet til å få på plass det Agder og Arendal trenger; nemlig fremtidsrettet næring innen det grønne skiftet, sikkerhet og forsvar.



English (US)