Flertall for salg av tomt til datasenter

2 hours ago 3



Flertallet i bystyret i Arendal stemte i kveld for salg av gjenvinningstomta på Longum.

Arendal kommune vil selge tomta for 600 millioner kroner til Selskapet Bulk Infrastructure, som planlegger å bygge et datasenter.

Kommunen kjøpte tomta for 200 millioner kroner.

Fungerende ordfører i Arendal Inger Brokka de Ruiter (SV) har tidligere sagt at pengene skal brukes til å betale ned gjeld.

– Lavere gjeld betyr mindre renteutgifter, og dermed blir det mer penger til drift av kommunale tjenester.

Tomta var i utgangspunktet planlagt til bruk av Agder Renovasjon, men det gikk kommunen bort fra.

Nå er Brokka de Ruiter glad for at det blir nytt liv på tomta.

– Morrow gikk dessverre konkurs. Nå får vi en ny mulighet til å få på plass det Agder og Arendal trenger; nemlig fremtidsrettet næring innen det grønne skiftet, sikkerhet og forsvar.

Read Entire Article