25. juni ble markert i Oslo – regjeringen gir en halv million til femårsmarkeringen

2 hours ago 1



Torsdag er det fire år siden terrorangrepet 25. juni 2022. Regjeringen har bevilget 500.000 kroner til femårsmarkeringen neste år.

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

20260625 Oslo: Minnemarkering etter 25. juni terroren. Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

20260625 Oslo: Minnemarkering etter 25. juni terroren. Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

20260625 Oslo: Minnemarkering etter 25. juni terroren. Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

20260625 Oslo: Minnemarkering etter 25. juni terroren. Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

20260625 Oslo: Minnemarkering etter 25. juni terroren. Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Amanda Pedersen Giske  / NTB

Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB

Oslo 20260625.

Støttegruppa 25. juni arrangerer minnemarkering fire år etter terrorangrepet i Oslo sentrum natt til 25. juni 2022. Blant de medvirkende er ordfører Anne Lindboe (H), artistene Nils Bech og Akuvi og Anna-Lisa Kumoji, Espen Evjenth fra Støttegruppa, Knut Olav Åmås, Rebecca Zahl og koret Homofonien.

Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

Publisert 25.06.2026 18:18 Sist oppdatert 23 minutter siden

– Vi skal aldri glemme 25. juni 2022. Derfor er det viktig å markere dagen og fortsette å stå opp for et samfunn der alle kan leve trygt og fritt uavhengig av hvem man er og hvem man elsker, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.

Torsdag møtte mange opp for å markere dagen og legge ned blomster på åstedet. Regjeringen bidrar med en halv million kroner til en enda større markering neste år.

De ønsker at pengene skal bidra til «en trygg, verdig og samlende markering for de berørte, det skeive miljøet og samfunnet som en helhet».

Det er Støttegruppa 25. juni som mottar pengene.

– Vi setter svært stor pris på at regjeringen ved Lubna Jaffery har bevilget oss disse midlene. Det viser at myndighetene står sammen med oss og anerkjenner arbeidet vi gjør fra dag til dag, sier Espen Evjenth, leder for Støttegruppa 25. juni.

 Torjus Sagenes / TV 2
BLOMSTERKRANS: Leder for støttegruppa 25. juni, Espen Evjenth bar blomsterkrans fra Stortinget til utestedene som ble angrepet 25. juni 2022. Foto: Torjus Sagenes / TV 2

Natt til 25. juni 2022 angrep Zaniar Matapour utestedene London Pub og Per på Hjørnet i Oslo sentrum. To menn ble skutt og drept, og flere andre ble skadet mens de feiret pride.

– Vi har et ansvar for å aldri glemme 25. juni og vise at hat og terror aldri skal få definere hvem vi er som samfunn, sier Jaffery.

Read Entire Article