Kortversjonen
- Sigrid har angivelig som prinsipp å ikke søke om offentlig støtte, men gjorde et unntak for sin nylige turné i Latin-Amerika.
- Turneen medførte store kostnader, og managementet sier de søkte om midler for å dekke underskuddet.
- Sigrids eget selskap Sala Music har hatt samlet overskudd på 30 millioner i perioden 2017 – 2022.
- Managementet sier at de søkte om midler fordi de tenker langsiktig og på likviditet.
- Prosjektet har som mål å «breake» Sigrid i et nytt marked, og bli lønnsomt i neste runde.
«Sigrid Raabe pleier vanligvis ikke å søke om tilskudd fra norske støtteinstanser, da hun har som prinsipp at støttepenger bør gå til mindre artister med mer begrenset budsjett.»
Slik lyder det i søknader fra Sigrids management, Made, levert tidligere i år til Kulturdirektoratet og Music Norway, om tilskudd til turneen hun i mai gjennomførte i Mexico, Brasil, Argentina og Chile.
Og videre:
«I samarbeid med plateselskap og artisten selv har vi imidlertid bestemt oss for å gjøre et unntak i dette tilfellet, da denne turen til Latin-Amerika innebærer veldig store kostnader og trolig vil gå i et markant underskudd.»
– Store underskudd
I søknadene gjøres det imidlertid også klart at turneen anses som en investering med inntjening som fremtidig mål, og at man anser Sigrids potensial som stort i det latinamerikanske markedet.
«Vi vet at det er en stor etterspørsel der, og denne turen er viktig både for å undersøke potensialet nærmere, og for å kunne øke etterspørselen ytterligere slik at neste tur kan gå med overskudd», skriver Made.
VG har spurt Sigrids manager, Geir Luedy:
– Hvordan er det logisk å ha et prinsipp om ikke å søke om offentlige midler, og likevel gjøre det med overskudd som mål?
– Dette handler om å sikre likviditet i en periode med store underskudd på turnering. Det er heller ikke noen garanti for at neste turné vil gå i overskudd, svarer Luedy i en epost.
– Det er for øvrig helt vanlig at artister som har like stor omsetning som Sigrid søker på disse ordningene.
Sigrids millionbedrift
Omsetning og overskudd i selskapet Sala Music siden oppstarten i 2017.
- 2022:
Omsetning: 39 millioner
Overskudd: 9,4 millioner
- 2021:
Omsetning: 13,9 millioner
Overskudd: 5,5 millioner
- 2020:
Omsetning: 7,4 millioner
Overskudd: 2,2 millioner
- 2019:
Omsetning: 30,4 millioner
Overskudd: 8,1 millioner
- 2018:
Omsetning: 16,2 millioner
Overskudd: 3,6 millioner
- 2017:
Omsetning: 7,2 millioner
Overskudd: 999.000
Sigrid eier selskapet alene. Tall for 2023 foreligger ikke ennå.
Sigrids heleide selskap Sala Music hadde 30 millioner i overskudd i perioden 2017 – 2022. Regnskap for 2023 er ikke offentliggjort ennå.
VG omtalte nylig at lederen i LO-forbundet Creo mener at Sigrid gir sine faste musikere for lave honorarer.
– Hvordan har det seg at likviditet er en utfordring for Sigrids selskap, med tanke på selskapets lønnsomhet?
– Vi tenker i lange perspektiver på både økonomien og likviditeten i prosjektet, skriver Luedy.
Ifølge budsjetter levert sammen med søknadene, beregnet Sigrids apparat å få litt over 600.000 i honorar/billettinntekter fra de fem konsertene som utgjorde turneen.
På inntektssiden var også 400.000 tilskuddskroner fra Kulturdirektoratet og Music Norway tatt med i beregningen. De fikk imidlertid kun 50.000.
Dermed ble det budsjetterte underskuddet for turneen på ca. 800.000.
Hvordan turneen gikk økonomisk i praksis er for tidlig å si noe om, melder Luedy.
– Men her snakker vi uansett små avvik i forhold til budsjettet.
Honorar til Sigrid personlig var ikke inkludert i budsjettet, ifølge søknadene.
– Utsolgt i Brasil
I 2021 ga Sigrid 3,25 millioner i støttepenger tilbake til Kulturdirektoratet.
Disse pengene hadde hun opprinnelig – i likhet med en lang rekke andre artister – fått i kompensasjon for avlyste konserter under pandemien.
Flere søkere gjorde det samme, men summen Sigrid returnerte var vesentlig større enn de fleste andres.
– Jeg kjente at det var riktig for meg. Det er egentlig det jeg har å si om den saken, sa Sigrid til VG i etterkant.
Manager Luedy oppsummerer Sigrids Latin-Amerika-turné slik:
– Utsolgt i Brasil, ellers gode tall.
De fem konsertene – én på festival, resten klubber – hadde beregnet publikumskapasitet på mellom 1500 og 3000.
– Hvordan har lokale fans respondert på Sigrids besøk?
– Veldig positivt. Dette var en veldig bra start i et marked vi på sikt ønsker å etablere oss i.
Flere poster fra Sigrids Instagram tyder på god stemning, som her:
– 10/10 turné, skriver Sigrid der.
Fra før har Made hatt suksess med å etablere Aurora Aksnes i det latinamerikanske markedet.
Dette har gitt managementet et kontaktnettverk i territoriet, som de nå forsøker å «breake» Sigrid med.
– Det er et marked vi har brukt mye tid og ressurser på å utvikle oss i. Vi går fremover, skriver Geir Luedy.