Lenge leve «basic bitches»

5 months ago 41


Hvis vi ikke vil at menn i dress skal styre verden alene, må vi tåle en justisminister i rosa cowboyhatt.

LOVLIG BLOND: ABC-journalisten mener at Justisminiseren minner om karakteren i 2000-tallsfilmen Legally Blonde. Det er jeg helt enig, skriver Mathilde Ullum. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
fredag 14. juni kl. 12:32
MATHILDE ULLUM<-MATHILDE ULLUM

Programleder i 730.no

Jeg vil egentlig ikke skrive dette, men det er for flaut til at jeg klarer å holde meg, skrev redaksjonssjef i ABC Nyheter, Inga Vinje Engvik, denne uken.

Fordi Emilie Enger Mehl visstnok er en «Basic Bitch».

En jente som er uoriginal, flat og følger alle trender. Du vet – «Aperol spritz», linbukser, lunsj fra «Joe and Juice» og personlig trener-kurs på Bali.

Hun nevner ikke at Mehl har blitt knyttet til NSMs ulovlige låneavtale, håndteringen hennes av terrorangrepet 25. juni, at hun hadde lastet ned TikTok på tjenestetelefonen sin, eller at hun har innført omvendt voldsalarm.

Nei, hun er opptatt av justisministeren sine selfier, bilder fra konserter og fe-emojier på Instagram.

Gud forby at en kvinne evner å ha to tanker i hodet samtidig.

Da Mehl dro på Taylor Swift i Stockholm, var det greit – «men må hun vise det på sin åpne Instagram-profil med nesten 100.000 følgere?», skriver Engvik.

Hun nevner ikke Sveriges statsminister, som også la ut bilde på Instagram fra konserten.

Kanskje fordi han møtte opp i dress, og ikke rosa cowboyhatt?

Og her må jeg påpeke ironien over at Mehl blir fortalt hva hun kan ha på seg mens hun er på konserten til Taylor Swift:

Den mektigste artisten i verden, som er iført en «bodysuit» gjennom det 3,5 timer lange settet sitt.

Foto: JUANJO MARTIN / EPA / NTB

Engvik mener Mehl « (..) prøver å være som en hvilken som helst annen 30-åring som bare lever livet med bestejentene».

Så lenge dette ikke går ut over jobben hennes som justisminister, annet enn å skille seg ut:

Hva så?

I Norge har vi en mangefasettert justisminister som syr egne klær til den årlige slottsmiddagen, jakter med rifle og møter opp på Elle-gallaen, ved siden av å ha en av de mest krevende stillingene i landet.

Hva tenker du?Hva kan en minister poste på sosiale medier?aDet meste - konserter, emojier og cowboyhatt er innenfor.bDe burde ha en seriøs profil med lite privatliv.cJeg følger ikke ministere på sosiale medier

ABC-redaktøren mener at hun minner om karakteren i 2000-tallsfilmen Legally Blonde. Det er jeg helt enig. Den fortelle en historie om en kvinne i maktposisjon som utfordrer tradisjonelle kjønnsroller og forventninger.

Akkurat som justisministeren gjør.

SAMMENLIGNES: Reese Witherspoon spilte hovedrollen i Lovlig blond (Legally Blonde) fra 2001. Foto: NTB

Engvik sier hun blir flau, men flauhet er ikke farlig. Skam derimot, er smittsomt.

Og det er en effektiv hersketeknikk som har vært påført kvinner i en årrekke med hensikt om å undertrykke oss.

Men makt kan også være rosa, og på Taylor Swift-konsert. Selv om det kan skape et ubehag i oss.

Helt siden Mehl fikk jobben som justisminister, har hun fått kommentarer på kropp, klær og utseende i sosiale medier.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Som da hun hadde på seg en gjennomsiktig kjole, som skapte stor oppmerksomhet. Eller da flere hevdet at hun prøvde å vise seg frem i et skjørt, fordi det ble lagt ut en video av at hun gikk ned en trapp på jobb.

Vi må slutte å begrense kvinnen til å kun være én ting. Deilige blondiner, koselige husmødre eller maskuline karrierekvinner.

Det blir umulig å tilfredstille kravene: Kvinner skal ha egenskapene til en husmor, men er en del av et farlig fenomen om de poster om det på Instagram.

Kvinner skal være fokusere på karriere, men er hensynsløse om de krever noe fra arbeidsplassen sin.

Og kvinner skal være i maktposisjoner, men får ikke lov til å poste bilder fra verdens største musikkevent uten å bli kalt «Basic Bitch» av redaksjonssjefen i ABC Nyheter.

Dette er en kronikk. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til debatt@vg.no. Unge meninger-prosjektet er finansiert med støtte av Stiftelsen Tinius. Les mer.
Read Entire Article