«Skeive» oppfordres til å være med kirken, men den åpner ikke for «skeiv teori».
Publisert: 02.12.2024 21:00
Dette er et debattinnlegg. Eventuelle meninger i teksten står for skribentens regning. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
I Aftenposten 20. november påstår styret i Også vi er kirken (Ovek) at katolske biskoper avviser eksistensen av transpersoner. Norges katolske biskoper avviser naturligvis ikke noen personers eksistens.
Biskopene har sluttet seg til den felleskristne erklæringen om seksualitets- og kjønnsmangfold (Felleserklæringen). Erklæringen gir uttrykk for en verdensvid kristen forståelse, og det ville være overraskende om norske katolske biskoper ikke kan slutte seg til den.
Ifølge Ovek er det mange faktorer som kan føre til en blanding av mannlige og kvinnelige trekk som ikke passer inn i den binære modellen. Slike avvik betegnes som DSD (Differences in sex development) og må ikke forveksles med transproblematikken. Den katolske kirke benekter ikke at DSD finnes, men det betyr ikke at det er mer enn to kjønn.
Ovek heller til at «mer kunnskap gjør det vi mener mer korrekt», og ignorerer økende motstand i det helsefaglige miljøet mot ulike typer kjønnsbehandling. Den engelske Cass-rapporten konkluderer med at kjønnsendrende behandling av unge mennesker har et vaklende fundament. Slik faglig strid gir uansett ikke grunnlag for Kirken til å endre sin teologi.
Pave Frans har med rette lagt vekt på pastoral omsorg og inkludering i Kirken. Men han har aldri sagt at inkludering og omsorg går på bekostning av sannheten.
«Trosdepartementet» i Vatikanet, som er ansvarlig for å klargjøre katolsk tro og lære, kom i år med erklæringen Om den menneskelige persons uendelige verdi. Her sies det selvsagte: Også «skeive» har del i menneskeverdet på linje med alt menneskelig liv. Videre: Skapelsen kommer før oss, vi er kalt til å respektere vår verdighet, noe som betyr å akseptere og respektere det skapte. Det betyr at kjønnsskifteinngrep risikerer å true menneskets unike verdighet mottatt ved unnfangelsen. Altså er det ingen plass for ideen om å være født i feil kropp. Kirken motsetter seg ideen om subjektivt kjønn og selvvalgt kjønnsidentitet basert på følelser eller preferanser. «Skeive» oppfordres til å være med kirken, men den åpner ikke for «skeiv teori».
Håkon Bleken, advokat
Sr. Anne Bente Hadland, Sta. Katarinahjemmet