– Det var da jeg forsto hvem de egentlig var

1 month ago 16



Tegnet propaganda for Kim Jong-il:

Først etter at faren forsvinner i den strie elven, innser han sannheten. Bildet maleren selv hadde vært med å tegne av landet, slo plutselig sprekker.

 Truls Aagedal / TV 2
AVHOPPER: – I Nord-Korea hadde jeg lyst til å gå på skole, men kunne ikke. Familien min var veldig fattig, sier Song Byeok. Han startet karrieren som propagandakunstner for regimet. Foto: Truls Aagedal / TV 2

Publisert 15.06.2024 15:25

– Vi krysset så klart ikke grensen for å hoppe av den gangen. Vi skulle bare finne mat, og komme tilbake. Litt ris, litt penger og litt klær, sier Song Byeok til TV 2. Han snakker med myk stemme.

Byeok er fra Nord-Korea. I åtte år jobbet han som propagandamaler, da Kim Jong-il var landets øverste leder.

Nå forteller Song om livet i det lukkede regimet – og om 2000-tallsmoten som overrasket ham da han til slutt kom seg vekk.

 Oslo Freedom Forum / Julie Hrncirova-Abrakadabra
UTSTILLING: På menneskerettighetskonferansen Oslo Freedom Forum stilte han ut sine verk. Foto: Oslo Freedom Forum / Julie Hrncirova-Abrakadabra

Familien hans var fattige, og helt ordinære nordkoreanske arbeidere. Sammen med faren, snek han seg over Tumen-elven helt nordøst i Nord-Korea. På den andre siden er kinesisk jord.

Elven skulle vise seg å kreve mye av Song og familien hans.

Nord-Korea ble på siste halvdel av 90-tallet rammet av den katastrofale hungersnøden befolkningen fortsatt er pålagt å omtale kun som «den besværlige marsjen».

Song og faren fant litt ris og penger i Kina, slik de hadde håpet. Men på vei tilbake ble de oppdaget av de nordkoreanske grensevaktene.

– De banket meg opp. De banket opp faren min foran øynene på meg. Og de konfiskerte pengene og den risen vi hadde fått tak i, forteller Song.

Marsjens krav

Nå sto de tomhendte igjen, og familien hjemme sultet fortsatt. De var nødt til å krysse elven over til Kina igjen.

– Far ble skyllet vekk av elven. Jeg prøvde å finne ham, og da ble jeg nok en gang tatt av grensepatruljene. 

Han så aldri faren i live igjen.

 Truls Aagedal / TV 2
GJENFORTELLER: Song Byeok ser tilbake på den siste harde tiden i Nord-Korea. Sultkatastrofen rammet også ham hardt. Foto: Truls Aagedal / TV 2

Igjen ble Song banket opp av regimets soldater. Mens han satt fengslet, døde en av hans yngre søstre. Hun sultet i hjel.

– Det var da jeg forsto hvem de egentlig var. At de rev familien vår i stykker, til den sto helt ødelagt igjen. I det øyeblikket forsto jeg at vi måtte forlate dette landet, koste hva det koste vil, forteller den tidligere propagandamaleren.

Det er umulig å fastslå sikkert hvor mange som døde da Nord-Korea sultet i årene fra 1994 til 1998. Estimatene spriker fra 240.000 til flere enn tre millioner.

 Kathy Zellweger / AP Photo
SULTKATASTROFEN: Underernærte jenter i fireårsalderen i Nord-Korea i 1997. Fortsatt anslår man at rundt 40 prosent av nordkoreanere lider av en eller annen grad av underernæring. Foto: Kathy Zellweger / AP Photo

Det parallelle universet

I Nord-Korea må man jobbe med det man blir satt til å gjøre. Song forklarer at selv om han fikk jobbe som propagandamaler, fikk han ikke noen spesialbehandling.

– Men jeg var stolt av jobben min, sier han. Livet som propagandamaleren i en fattig landsby, var ikke bedre enn livet til alle andre vanlige arbeidere der.

Da faren døde og han selv ble fengslet, endret det seg. Bildet Song hadde hatt av landet og samfunnet han var oppvokst i, slo sprekker. Han hadde selv malt det samme bildet på bestilling fra regimet.

– Jeg hadde trodd på det. At den nordkoreanske politikken var riktig. Det var grunnen til at jeg var stolt av arbeidet mitt, forteller Song.

 Truls Aagedal / TV 2
FALSKT BILDE: – Samme hvor sultne nordkoreanerne er, samme hvor mange som sulter i hjel i gatene, kan man ikke vise det i kunsten i Nord-Korea, forteller Song Byeok. Foto: Truls Aagedal / TV 2

Koreaekspert Vladimir Tikhonov ved Universitetet i Oslo forklarer at det nordkoreanske propagandaapparatet er skapt for å spinne en helt annen virkelighet.

– Det er en virkelig imponerende maskin. De har klart å skape en annen verden – den virkeligheten flertallet av nordkoreanerne lever i, sier Tikhonov.

– Man bor i et parallelt univers, hvor USA er et land det er farlig å bo i. Der er det for mange kriminelle, store mengder arbeidsløse i ferd med å dø og rasister som dreper sorte hver dag. Det er et så stort helvete, at nordkoreanerne må beskyttes fra å reise dit, forklarer professoren.

I tillegg er Nord-Korea i sitt eget verdensbilde i sentrum de som aller mest kjemper for en bedre verden for menneskeheten, sier Tikhonov. Enda mer enn sine allierte Russland og Kina.

UiO-professoren påpeker at propagandakunsten ikke er ment som en dokumentarisk fremstilling av hvordan Nord-Korea faktisk er.

– Men de viser hvordan ting bør bli. Man vet fra sitt eget liv at det er vanskelig å skaffe gode og mange nok proteiner, og at det finnes både bestikkelser og kriminalitet. Kunsten skal diktere hvordan vi må leve, forklarer Tikhonov.

Får du bo og jobbe som propagandamaler i hovedstaden Pyongyang, vil du høre til en slags middelklasse. Det tilsvarer ifølge professoren nesten levestandarden i en fattig kinesisk provins.

– I de fleste tilfellene blir man plukket som et talent for kunst på grunnskolen, og blir hele tiden forklart at dette er en gave fra lederen. Du får fast jobb, og kan tjene litt på siden, forklarer Tikhonov. 

 Oslo Freedom Forum / Julie Hrncirova-Abrakadabra
PÅ UTSTILLING: Kunstneren Song omgitt av sine egne bilder på utstilling i Oslo. Foto: Oslo Freedom Forum / Julie Hrncirova-Abrakadabra

En sjelden gang blir bilder også solgt til utlandet. 

– Det finnes folk i Kina som samler på nordkoreanske bilder. Men mesteparten av pengene går likevel til staten. Kan også selge på det grå markedet.

Ulovlige jeans

Etter at Song Byeok flyktet, klarte søsteren hans også senere å komme seg ut av landet. I 2005 fikk han vite at moren hans hadde dødd. Han har ikke noen nær familie igjen i Nord-Korea.

I årene siden den gang har det bare blitt vanskeligere å flykte fra landet. Kim Jong-un brukte pandemiårene på å reise en lang grensemur. Stadig kommer historiene om spektakulære fluktmetoder fra de som er mest desperate etter å komme seg ut.

For Song var det sjokkerende å se hvordan man levde i fiendens land, Sør-Korea. Alt var i overflod.

– Da jeg gikk ut på gata, merket jeg meg at alle ansikter var så glade, og at jeg kunne høre lyden av latter, erindrer Song.

– Og folk så frie ut selv i klesvalgene sine. De var frie i hva de spiste. Det var religionsfrihet. Alt dette overrasket meg, forteller nordkoreaneren videre.

 Truls Aagedal / TV 2
UTSTUDERT: I Sør-Korea fikk Song endelig utdanningen han hadde ønsket hele livet. Han har kunstutdanning fra Gongju-universitetet, og master i asiakunnskap fra Hongik-universitetet. Foto: Truls Aagedal / TV 2

At folk gikk i shorts var sjokkerende å se for en som kom fra så lenger nord på Koreahalvøya. Og at folk gikk med T-skjorter med engelsk påskrift eller tegneseriefigurer var også utenkelig.

– Dongeribukser er ulovlig i Nord-Korea. De tillater bare klær som er bra ifølge Kim-familien, sier han, og kommer med et stikk til de vide buksene man ofte ser i bilder fra Nord-Korea.

De store forskjellene gjør at gjenforening av nord og sør til ett Korea, kan se nærmest umulig ut.

– Men jeg tror det er håp for gjenforening. Nord-Korea er landet hvor foreldrene mine levde, hvor jeg ble født og hvor min mors grav og mine forfedres bein ligger under jorda, sier Song.

 Oslo Freedom Forum / Julie Hrncirova-Abrakadabra
SPLITTET: Song Byeok har malt dette bildet av Koreahalvøya. Fra verdensrommet ser man hvor lite utbygd strømnettet i Nord-Korea er. Foto: Oslo Freedom Forum / Julie Hrncirova-Abrakadabra

– Jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta før det faller sammen, men jeg tror det vil falle sammen til slutt uansett. Jeg håper at den nordkoreanske regjeringen lytter til oss kjapt, og at en gjenforening vil skje, fortsetter han.

Med kunsten som våpen

Vladimir Tikhonov sier nordkoreanske avhoppere ofte kan slite med å tilpasse seg i et helt annerledes samfunn.

– Man må lære alt fra begynnelsen. Om forsikringer og pensjoner, man må lære engelske ord som brukes overalt, og man må til og med lære hvordan man bruker en minibank, sier han.

Song Byeok kom seg ut av Nord-Korea i 2002. I dag bor han i Tyskland, og har etablert seg som kunstner. Han har fått tilnavnet «Nord-Koreas Andy Warhol».

– Siden jeg er født og oppvokst i Nord-Korea, er teknikkene jeg lærte der svært viktige. Men det er ingen ytringsfrihet der. Ingen frihet til å lytte til hvilken som helst musikk. Ingen frihet til å snakke om religion, sier han.

 Truls Aagedal / TV 2
INTERVJU: Song Byeok forteller om sitt liv på koreansk ved hjelp av tolk i anledning Oslo Freedom Forum. Foto: Truls Aagedal / TV 2

Nå maler han bilder som i stilen kan minne om nordkoreansk propaganda. Men med satiriske spark mot blant annet Kim Jong-un og Donald Trump, har budskapet blitt et helt annet.

– Gjennom mine arbeider prøver jeg å få frem den triste virkeligheten, og at situasjonen haster, sier Song. 

– Nord-Korea er ikke som noe annet land på denne planeten. Mange folk lider. Derfor har jeg laget disse parodiene av blant annet Sør-Koreas tidligere president Moon og Donald Trump. 

Moon og Trump deltok på toppmøte med Nord-Koreas diktator Kim Jong-un i 2018.

– Ingen av dem nevnte lidelsene og sulten. Så de verkene ble en slags direktemelding til dem, og det er også en del av mitt ansvar, sier kunstneren.

Read Entire Article